k 2013

Mezigenerační učení v prostředí komunit: koncept a výzkumné přístupy

RABUŠICOVÁ, Milada, Lenka KAMANOVÁ and Kateřina PEVNÁ

Basic information

Original name

Mezigenerační učení v prostředí komunit: koncept a výzkumné přístupy

Name in Czech

Mezigenerační učení v prostředí komunit: koncept a výzkumné přístupy

Name (in English)

Intergenerational learning in the community: concept and research methods

Authors

RABUŠICOVÁ, Milada (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Lenka KAMANOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Kateřina PEVNÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Efektivita vzdělávání v proměnách společnosti: XXI. konference České asociace pedagogického výzkumu, Olomouc, 16.–18. září 2013, 2013

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/13:00066652

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

mezigenerační učení; komunita; výzkum; dobrovolnictví

Keywords in English

intergenerational learning; community; research; voluntary work

Tags

Změněno: 15/4/2014 11:02, Mgr. Vendula Hromádková

Abstract

V originále

Příspěvek je věnován tématu mezigeneračního učení jako "postupu, který si klade za cíl přivést lidi dohromady cílevědomými, vzájemně prospěšnými aktivitami, které podporují větší porozumění a respekt mezi generacemi, a mohou přispět k budování soudržnosti komunit" (Fischer, 2008, s. 8). Právě do prostředí komunit a komunitního vzdělávání, tedy aktivit, do nichž spadají především různé mezigenerační vzdělávací programy (oblast zájmového vzdělávání), jež vytvářejí prostor pro neformální učení a do nichž se zapojují lidé všech věkových kategorií, soustřeďujeme svoji výzkumnou pozornost. Dříve než budeme hledat potenciál českého komunitního prostředí pro mezigenerační učení, je nutná analýza zahraničních přístupů, metod a poznatků. Tato analýza pro nás znamená ve vztahu k následné kvalitativní fázi výzkumu zvyšování teoretické citlivosti, ve vztahu k následné kvantitativní fázi představuje nástroj k formulaci hypotéz, oporu pro operacionalizaci a rámec pro zobecnění. Příspěvek je přehledovým sdělením výsledků této přípravné fáze výzkumu jak v rovině věcné, tak v rovině metodologické.

In English

The conference contribution is on intergenerational learning within community courses and voluntary work. Presented are methodological approaches and concepts to the topic.

Links

GA13-07234S, research and development project
Name: Mezigenerační učení v různých sociálních prostředích
Investor: Czech Science Foundation, Intergenerational Learning in Various Social Environments