VRZAL, Miroslav. Sekularizační a racionalizační dopady akademického studia náboženství (religionistiky) na náboženskou identitu studentů jako důsledek vědecké socializace (Secularization and Rationalization Impacts of Academic Study of Religions on Religious Identity of Students as a Result of Scientific Socialization). In Sociologie náboženství v post-sekulárním věku, Plzeň, 3. října 2013. 2013.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Sekularizační a racionalizační dopady akademického studia náboženství (religionistiky) na náboženskou identitu studentů jako důsledek vědecké socializace
Name (in English) Secularization and Rationalization Impacts of Academic Study of Religions on Religious Identity of Students as a Result of Scientific Socialization
Authors VRZAL, Miroslav.
Edition Sociologie náboženství v post-sekulárním věku, Plzeň, 3. října 2013. 2013.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Arts
Keywords in English study of religions; scientific socialization; secularization; rationalization; religious identity
Changed by Changed by: Ing. Mgr. et Mgr. Miroslav Vrzal, Ph.D., učo 178603. Changed: 15/11/2016 14:35.
Abstract
Příspěvek ukazuje, jak se některé mechanismy vědecké socializace studentů do akademického studia náboženství mohou promítat do jejich vlastního náboženského života. V tomto ohledu se zaměřuje zejména na dva procesy, které jsou s touto socializací spjaty. První z nich označuje jako sekularizaci náboženské identity v akademickém prostředí a druhý jako proces (vědecké) racionalizace náboženství. První proces představuje diferenciaci a separaci budované vědecké identity od vlastní náboženské identity. Druhý proces pak vyznačuje učení se vědeckému způsobu myšlení o náboženství a jeho racionálnímu uchopování.
Abstract (in English)
The contribution demonstrates how some mechanisms of scientific socialization into the academic study of religions may be projected into students’ own religious lives. In this respect, the contribution focuses mainly on two processes that are connected to such socialization. The contribution labels the first process as secularization of religious identity in an academic environment. The second process represents (scientific) rationalization of religions. The first process means differentiation and separation of the constructed scientific identity from one’s own religious identity. The second process represents learning scientific way of thinking about religion and learning to grasp it rationally.
Links
MUNI/21/VRZ/2013, interní kód MUName: Vliv studia religionistiky na náboženskou identitu studentů
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 26/4/2024 16:47