Detailed Information on Publication Record
2013
Přenos laboratoře do terénu : využití smíšených metod během terénního studia náboženství
XYGALATAS, DimitriosBasic information
Original name
Přenos laboratoře do terénu : využití smíšených metod během terénního studia náboženství
Name (in English)
Bringing the Lab into the Field : Using Mixed Methods to Study Religion in the Wild
Authors
XYGALATAS, Dimitrios (300 Greece, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Sociální studia, Brno, Masarykova univerzita, 2013, 1214-813X
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/13:00070773
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords in English
academic study of religion; anthropology; cognitive sciences; interdisciplinarity
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 1/4/2014 14:16, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
Přes mimořádnou důležitost náboženství pro velké množství lidí jeho studium trpělo nepropojeností a izolovaností akademických disciplín a absencí celkového koherentního rámce. Kognitivní studium náboženství, které je jedním z nejvýznamnějších přístupů k náboženství vzniklých během posledních několika desítek let, se snaží přemostit propast mezi tradiční religionistikou a přírodními vědami. Badatelé na obou stranách nicméně často sledují tyto snahy s nedůvěrou, což vede k prohloubení fragmentace poznatků. Článek se přimlouvá za přístup, který by propojil laboratorní a terénní metody a byl zároveň analytický i syntatický. V tomto chápání jsou tradiční kvalitativní metody humanitních věd a kvantitativnější metody behaviorálních věd spíše komplementární, než že by vůči sobě stály v protikladu.
In English
Despite the tremendous importance of religion for so many people, its study has been confined to isolated and fragmented academic pockets, while a coherent integrative framework is lacking. The Cognitive Study of Religion, which constitutes one of the most important approaches to religion to appear over the last decades, seeks to bridge the gap between the traditional study of religion and the natural sciences. However, scholars on both sides of this bridge have often been reluctant to meet each other in the middle of the bridge, and rather seem to be waiting reluctantly (if at all) for the other party to cross over. The result is a fragmented field of study, which fails to exploit the potential of new scientific methods and discoveries. Focusing on the interplay between laboratory and field methods, I argue for an integrative approach that will be both analytical and synthetic. In such an approach, the traditional qualitative methods of the humanities and the more quantitative ones of the behavioural sciences are not antagonistic but complementary.
Links
EE2.3.20.0048, research and development project |
|