Detailed Information on Publication Record
2013
REFLEXE MODERNÍCH NÁRODNÍCH DĚJIN NA POŠTOVNÍCH ZNÁMKÁCH: OD HISTORICKÉHO PRAMENE K MEDIÁLNÍ VÝCHOVĚ
ŠTĚPÁNEK, KamilBasic information
Original name
REFLEXE MODERNÍCH NÁRODNÍCH DĚJIN NA POŠTOVNÍCH ZNÁMKÁCH: OD HISTORICKÉHO PRAMENE K MEDIÁLNÍ VÝCHOVĚ
Name (in English)
Reflection of national history on postage stals : from the historical source to media education
Authors
ŠTĚPÁNEK, Kamil (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Sborník prací PdF MU, řada společenských věd č. 27/2013/2, Brno, Masarykova univerzita, 2013, 1211-6068
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
60101 History
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/13:00070813
Organization unit
Faculty of Education
Keywords in English
history teaching; didactics of history; postage stamps; propaganda; medial education;
Tags
Reviewed
Změněno: 18/2/2015 17:58, PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
V originále
Text analyzuje didaktické a metodické aspekty uplatnění poštovních známek v edukačním procesu. Poštovní známky jsou podobně jako např. plakáty historickým pramenem reflektujícím zejména moderní (národní) dějiny. Na základě vhodného výběru lze jejich prostřednictvím v dějepisné výuce výstižně a účinně vysvětlovat zejména mechanismy propagandy. Popsaným postupem vzniká účinné alternativní edukatívní médium posilující především mezipředmětovou kooperaci školní dějepis – mediální výchova.
In English
The text analyses the didactics and methodical aspects of the application of postage stamps in the educational process. Like posters, postage stamps are historical source reflecting especially modern (national) history. On the basis of appropriate selection it is possible to concisely and effectively explain the mechanism of propaganda within history teaching. With the procedure described arises effective alternative educational medium strengthening cross-curricular cooperation – school history – media education.