J 2013

REFLEXE MODERNÍCH NÁRODNÍCH DĚJIN NA POŠTOVNÍCH ZNÁMKÁCH: OD HISTORICKÉHO PRAMENE K MEDIÁLNÍ VÝCHOVĚ

ŠTĚPÁNEK, Kamil

Basic information

Original name

REFLEXE MODERNÍCH NÁRODNÍCH DĚJIN NA POŠTOVNÍCH ZNÁMKÁCH: OD HISTORICKÉHO PRAMENE K MEDIÁLNÍ VÝCHOVĚ

Name (in English)

Reflection of national history on postage stals : from the historical source to media education

Authors

ŠTĚPÁNEK, Kamil (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Sborník prací PdF MU, řada společenských věd č. 27/2013/2, Brno, Masarykova univerzita, 2013, 1211-6068

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60101 History

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/13:00070813

Organization unit

Faculty of Education

Keywords in English

history teaching; didactics of history; postage stamps; propaganda; medial education;

Tags

Reviewed
Změněno: 18/2/2015 17:58, PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.

Abstract

V originále

Text analyzuje didaktické a metodické aspekty uplatnění poštovních známek v edukačním procesu. Poštovní známky jsou podobně jako např. plakáty historickým pramenem reflektujícím zejména moderní (národní) dějiny. Na základě vhodného výběru lze jejich prostřednictvím v dějepisné výuce výstižně a účinně vysvětlovat zejména mechanismy propagandy. Popsaným postupem vzniká účinné alternativní edukatívní médium posilující především mezipředmětovou kooperaci školní dějepis – mediální výchova.

In English

The text analyses the didactics and methodical aspects of the application of postage stamps in the educational process. Like posters, postage stamps are historical source reflecting especially modern (national) history. On the basis of appropriate selection it is possible to concisely and effectively explain the mechanism of propaganda within history teaching. With the procedure described arises effective alternative educational medium strengthening cross-curricular cooperation – school history – media education.