KRAJČOVÁ, Jarmila and Tomáš ŘIHÁČEK. Kdy a jak může sebeodhalení terapeuta pomoci? (When and how can a therapist’s self-disclosure be helpful?). Psychoterapie. Masarykova univerzita, 2013, vol. 7, 3-4, p. 209-219. ISSN 1802-3983.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Kdy a jak může sebeodhalení terapeuta pomoci?
Name (in English) When and how can a therapist’s self-disclosure be helpful?
Authors KRAJČOVÁ, Jarmila (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Tomáš ŘIHÁČEK (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Psychoterapie, Masarykova univerzita, 2013, 1802-3983.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/13:00066697
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords in English Self-disclosure; helpful and hindering moments; motivation; grounded theory
Changed by Changed by: prof. Mgr. Tomáš Řiháček, Ph.D., učo 21252. Changed: 21/6/2017 17:06.
Abstract
Sebeodhalení terapeuta je potenciálně účinnou, ale zároveň poněkud kontroverzní intervencí. Tato kvalitativní studie hledá odpověď na otázku „Kdy a jakým způsobem může být terapeutovo sebeodhalení nápomocné v terapeutickém procesu?“. Studie vychází z metody zakotvené teorie a je založena na analýze rozhovorů s pěti klienty a jejich terapeuty. Výsledky ukazují, že terapeutovo sebeodhalení může být přínosem pro terapeutický proces, pokud je přiléhavé klientově aktuální potřebě potvrzení: v takovém případě může pozitivně ovlivnit klientovo prožívání, podpořit terapeutický vztah a pracovní spojenectví a přispět k posunu v řešeném problému. V opačném případě však může zatížit terapeutický proces tím, že nutí klienta vypořádat se sebeodhalením jako „cizorodým“ prvkem. Studie se dále zabývá tím, jakou roli v účinku sebeodhalení hraje terapeutova motivace ke sdělení osobní informace.
Abstract (in English)
A therapist’s self-disclosure is a potentially effective, yet somewhat controversial intervention. This qualitative study seeks to answer the question “When and how can a therapist’s self-disclosure be helpful in the therapeutic process?”. The study is based on the grounded theory method and comprises in an analysis of five interviews with clients and their therapists. The results indicate that a therapist’s self-disclosure can be beneficial to therapeutic process in case it fits the client’s actual need of confirmation: in this case, it can positively affect the client’s experience, support the therapeutic relationship and working alliance and contribute to progress in the client’s problem. Otherwise, it may encumber the therapeutic process by forcing the client to deal with the therapist’s self-disclosure as an extraneous element. The study also examines the role of therapist’s motivation to disclose personal information in the effect of self-disclosure.
Links
GAP407/11/0141, research and development projectName: Utváření integrativní psychoterapeutické perspektivy: analýza výcviku integrace v psychoterapii
Investor: Czech Science Foundation, Formation of an Integrative Perspective in Psychotherapy: Analysis of the Training in Psychotherapy Integration
MUNI/A/0810/2012, interní kód MUName: Vývoj osobního terapeutického přístupu u začínajících terapeutů
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 8/8/2024 11:39