B 2013

Střediska ekologické výchovy mezi teorií a praxí

ČINČERA, Jan

Basic information

Original name

Střediska ekologické výchovy mezi teorií a praxí

Name (in English)

Environmental education centers between theory and practice

Authors

ČINČERA, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Praha, 273 pp. 2013

Publisher

BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14230/13:00070839

Organization unit

Faculty of Social Studies

ISBN

978-80-210-6525-3

Keywords in English

Environmental education; environmental education centers; non-profit organisations; evaluation; programme

Tags

Reviewed
Změněno: 27/2/2014 11:35, doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D.

Abstract

V originále

Práce zkoumá postupy, jakými střediska ekologické výchovy v České republice zabezpečují efektivitu svých výchovně-vzdělávacích programů. Pomocí metodologie zakotvené teorie jsou zde analyzovány názory pracovníků středisek na evaluaci a nové metodické přístupy k tvorbě programů i širší kontext, ve kterém se střediska pohybují. Centrální kategorií pro vysvětlení strategií, která střediska volí pro zajištění a na ověření efektivity svých programů, i procesů, které tyto strategie vyvolávají v rámci komunity středisek, je “sebevymezení”. Konfrontace s novými teoretickými pohledy na efektivitu environmentální výchovy vedla pracovníky středisek k potřebě vyjasnit si svoji pozici – svoje pojetí environmentální výchovy i představu o její efektivní realizaci. V jejím průběhu střediska čerpají z různých „zdrojů síly“, z alternativních interpretací historie environmentální výchovy v České republice i z existujícího kontextu. V diskusní části práce porovnává optimální a současné rozdělení rolí mezi hlavní aktéry environmentální výchovy: univerzity, stát, střediska a školy. Upozorňuje na rizika, které mohou ze stávající situace nastat, ale i na příležitosti pro kvalitativní rozvoj environmentální výchovy.

In English

The aim of the essay is to investigate the ways Czech environmental education centers manage and evaluate the effectiveness of their programs. The grounded theory approach was applied for analysis of opinion of centers’ staff on programme evaluation and on new methodical guidelines for programme designing.The core category for explaining the strategies for establishing and evaluating the program effectiveness of the centers, and the processes these strategies introduce into the community of the centers, appears to be ‘self-defining’. As the centers are confronted with new theoretical views on the effectiveness of environmental education, they feel it necessary to clarify their position, i.e. their concept of environmental education and its effectiveness. To support their self-definition, they use various ‘sources of power’: various alternative interpretations of the history of environmental education in the Czech Republic, and existing context. In the discussion section, an comparison is made between the optimal and the current division of roles between the main stakeholders of environmental education (i.e. universities, government, centers and schools). Two results of the current state-of-affairs are discussed: existent threats and opportunities for further qualitative development of the field.