MILÉŘ, Tomáš, Jan HOLLAN and Jindřiška SVOBODOVÁ. Climate Change Education for Physics Teachers. In ICPE-EPEC 2013, The International Conference on Physics Education. 2013. ISBN 978-80-7378-243-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Climate Change Education for Physics Teachers
Name in Czech Vzdělávání o změně klimatu pro učitele fyziky
Authors MILÉŘ, Tomáš, Jan HOLLAN and Jindřiška SVOBODOVÁ.
Edition ICPE-EPEC 2013, The International Conference on Physics Education, 2013.
Other information
Original language English
Type of outcome Conference abstract
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7378-243-6
Keywords (in Czech) univerzitní vzdělávání; fyzika; změna klimatu; skleníkový efekt
Keywords in English university education; physics; climate change; greenhouse effect
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D., učo 80022. Changed: 28/3/2014 10:49.
Abstract
Climate change science is a multidisciplinary field. Many important functions of the climate system are domain of “climate physics”. We claim, that physics teachers should have good understanding of basic principles of climate physics, e.g. greenhouse effect and causes of sea level rise, in order to transmit the knowledge towards their pupils. Dozens of studies have shown that people (mostly students or pupils) confuse greenhouse effect with ozone hole. To investigate the roots of this confusion we interviewed students at Masaryk University, Faculty of Education, who suppose to become physics teachers. The findings of our study were utilized to design an university course based on laboratory and outdoor experiments and measurements. We provide recommendations for improvement of teaching physics at universities.
Abstract (in Czech)
Věda o změně klimatu je multidisciplinární obor. Mnoho důležitých funkcí klimatického systému je doménou "fyziky klimatu". Tvrdíme, že učitelé fyziky by měli mít dobrou znalost základních principů fyziky klimatu (např. skleníkový efekt a příčiny vzestupu hladiny moře), aby byli schopni předávat tyto poznatky svým žákům. Desítky studií (obvykle prováděných na studentech nebo žácích) dokládají, že lidé pletou skleníkový efekt s ozónovou dírou. Abychom odhalili kořeny takových miskoncepcí, provedli jsme řízené rozhovory se studenty učitelství fyziky na PdF MU. Závěry naší případové studie byly využity k navržení univerzitního kurzu, jehož základem jsou laboratorní nebo terénní experimenty a měření. Ze studie vyvozujeme doporučení pro zlepšení výuky fyziky na vysokých školách.
Links
CZ.1.07/2.2.00/28.0182, interní kód MUName: Moduly jako prostředek inovace v intergaci výuky moderní fyziky a chemie
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, 2.2 Higher education
PrintDisplayed: 12/10/2024 22:50