VOGEL, Radek. Sentence adverbials in academic texts: Preferences of native vs. non-native writers. In Christoph Haase, Josef Schmied. English for Academic Purposes: Practical and Theoretical Approaches. 1st ed. Göttingen: Cuvillier Verlag, 2013, p. 81-93. REAL Studies 7. ISBN 978-3-95404-582-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Sentence adverbials in academic texts: Preferences of native vs. non-native writers
Name in Czech Konjunktivní adverbia ve vědeckých textech: Preference rodilých a nerodilých autorů v angličtině
Authors VOGEL, Radek (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Göttingen, English for Academic Purposes: Practical and Theoretical Approaches, p. 81-93, 13 pp. REAL Studies 7, 2013.
Publisher Cuvillier Verlag
Other information
Original language English
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher Germany
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/13:00070929
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-3-95404-582-2
Keywords (in Czech) English for Academic Purposes; sentence adverbials; native writers; non-native writers; novice writers
Keywords in English angličtina pro akademické účely; konjunktivní a disjunktivní adverbia; rodilí autoři; nerodilí autoři; méně zkušení pisatelé
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Radek Vogel, Ph.D., učo 33061. Changed: 24/3/2014 11:05.
Abstract
One of the most effective tools for achieving cohesion in writing for academic purposes is the use of sentence adverbials, i.e. syntactically and/or prosodically detached conjunctive and disjunctive adverbials, functioning as explicit discourse markers. The increasing globalisation of science and dominance of English as its lingua franca have resulted in a certain linguistic and formal uniformity of texts published throughout various disciplines; however, regular differences can be identified within individual disciplines between native and non-native users of English, as well as between expert and novice academic writers. The chapter looks into the choices and distribution of sentence adverbials in academic papers and essays in a narrow segment of science, namely linguistics and (language) teaching methodology, particularly focusing on the distribution of sequential adverbials. The analysis has been carried out on several corpora of native and non-native, expert and novice academic texts. The findings indicate that some distributional preferences for certain adverbials are attributable to certain categories of writers. The chapter tries to explain such systemic choices and suggests implications for the variety of English for Academic Purposes.
Abstract (in Czech)
Jedním z nejúčinnějších nástrojů k dosažení koheze v odborném (vědeckém) jazyce je užití diskurzivních adverbií, což jsou syntakticky a prozodicky separátní adverbia fungující jako explicitní výrazy organizující diskurs (discourse markers). Rostoucí globalizace vědy a nadvláda angličtiny jako jejího hlavního jazyka vyústily v jistou jazykovou a formální uniformitu odborných textů. V jednotlivých disciplínách však lze nalézt jisté pravidelné rozdíly mezi rodilými a nerodilými uživateli angličtiny, stejně jako mezi zkušenými a méně zkušenými pisateli. Tématem této kapitoly je volba konjunktivních a disjunktivních adverbií ve vědeckých článcích a esejích v úzce vymezené vědecké oblasti, konkrétně lingvistice a metodice vyučování cizích jazyků, a to s důrazem na sekvenční adverbia. Analyzováno bylo několik korpusů akademických prací rodilých i nerodilých, zkušených i méně zkušených autorů. Výsledky naznačují, že jednotlivé kategorie autorů se vyznačují typickými distribučními preferencemi v oblasti konjunktivních a disjunktivních adverbií. Tato kapitola se snaží tyto systematické volby interpretovat a předestírá i praktické dopady do výuky EAP (angličtiny pro akademické účely).
PrintDisplayed: 1/5/2024 07:21