HORÁKOVÁ, Jana. Robot and Kitsch: From the myth of technological progress towards the medium of subversive strategies of posthumanism. In Bulatov, Dmitry. Evolution Haute Couture: Art and science in the post-biological age Part 2: Theory. 1st ed. Kaliningrad: National Centre of Contemporary Arts (NCCA) Baltic Branch, Russia, 2013, p. 172-187. Evolution Haute Couture ; 2. ISBN 978-5-94620-073-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Robot and Kitsch: From the myth of technological progress towards the medium of subversive strategies of posthumanism
Name in Czech Robot a kýč: Od mýtu technického pokroku k subversivním strategiím posthumanismu
Authors HORÁKOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Kaliningrad, Evolution Haute Couture: Art and science in the post-biological age Part 2: Theory, p. 172-187, 16 pp. Evolution Haute Couture ; 2, 2013.
Publisher National Centre of Contemporary Arts (NCCA) Baltic Branch, Russia
Other information
Original language English
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher Russian Federation
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/13:00070931
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-5-94620-073-8
Keywords (in Czech) robot; kýč; klišé; mýtus; robotické umění; subversivní strategie
Keywords in English Robot; kitsch; cliché; myth; Robotic art; subversive strategies
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Changed: 11/4/2014 13:46.
Abstract
The chapter traces evolution of the Robot, motif/drama character coined by Karel Čapek in his play R.U.R. (1920/21), from the central figure of the technological progress myth towards it’s transformation into powerful means of subversive strategies within discourse of post-humanism and information society. The argument starts with explanation of the R.U.R. reception by Czech theatre critiques (Robot as a kitsch), and continues by tracing the way Robot had become part of the myth of the “machine age” and subsequently their reputation as sci-fi genre cliché establishment. Finally, the Robotic art importance as a platform of subversive strategies within new media art practices and information society ideologies is stressed.
Abstract (in Czech)
Kapitola sleduje vývoj Robota, motivu a dramatické postavy vynalezených Karlem Čapkem ve hře R. U. R. (1920/21), od ústřední figury mýtu technického pokroku k jeho proměně v mocný nástroj subversivních strategií v rámci diskursu post-humanismu a informační společnosti. Argumentace začíná popisem recepce R. U. R. českou odbornou veřejností (Robot jako kýč), pokračuje sledováním procesu integrace Robota do mýtu věku stroje a následně ustavení jeho reputace jako klišé žánru sci-fi. Na závěr je zdůrazněn význam robotického umění jako platformy subversivních strategií v rámci umění nových médií a ideologie informační společnosti.
Links
MUNI/A/0740/2012, interní kód MUName: Příprava a zahájení pramenného výzkumu k problematice dějin hudební kultury města Brna
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 9/6/2024 06:59