ZAPLETAL, Miloš. Petrželkova "Štafeta": Madrigali sportivi ed amorosi. Opus musicum. Brno: Opus musicum, 2013, roč. 45, č. 6, s. 17-38. ISSN 0862-8505.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Petrželkova "Štafeta": Madrigali sportivi ed amorosi
Název anglicky Petrželka's "Štafeta": Madrigali sportivi ed amorosi
Autoři ZAPLETAL, Miloš (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Opus musicum, Brno, Opus musicum, 2013, 0862-8505.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/13:00070937
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky Štafeta; Vilém Petrželka; relay races; carnivalesque
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Změněno: 11. 4. 2014 13:41.
Anotace
Studie je kulturně historickou a semiopragmatickou analýzou jednoho ze stěžejních děl české meziválečné hudby, Štafety (1927) Viléma Petrželky (1889–1967). Struktura skladby obsahuje intenzivní a extenzivní sémantický impuls. Intenzivní se týká podřízení struktury dominantě „kráčejícího modelu“ a principu rytmického ostinata. Extenzivní odkazuje ke štafetovým běhům, prvorepublikovým karnevalovým slavnostem recyklace kolektivního národního těla. Skladba v důsledku těchto faktorů tíhla k tomu, aby byla čtena jako ideologická výzva ke společné víře v kolektivního „nového člověka“.
Anotace anglicky
This study presents a cultural-historical and semiopragmatic analysis of one of the main works of Czech interwar music, namely of Štafeta (1927) by Vilém Petrželka (1889-1967). The structure of the composition contains an intensive and extensive semantic impulse. The intensive one concerns the subordination of the structure to the "dominant" of "walking pattern" and the principle of rhythmical ostinato. The extensive one refers to relay runs - carnival festivities of the recycling of a collective national body at the time of the First Czechoslovak Republic. Due to these factors, the composition tended to be read as an ideological call up towards a common belief in the collective "new man".
Návaznosti
MUNI/A/0740/2012, interní kód MUNázev: Příprava a zahájení pramenného výzkumu k problematice dějin hudební kultury města Brna
Investor: Masarykova univerzita, Příprava a zahájení pramenného výzkumu k problematice dějin hudební kultury města Brna, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 28. 9. 2024 16:20