Petrželkova "Štafeta": Madrigali sportivi ed amorosi
ZAPLETAL, Miloš. Petrželkova "Štafeta": Madrigali sportivi ed amorosi. Opus musicum. Brno: Opus musicum, 2013, roč. 45, č. 6, s. 17-38. ISSN 0862-8505. |
Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Základní údaje | |
---|---|
Originální název | Petrželkova "Štafeta": Madrigali sportivi ed amorosi |
Název anglicky | Petrželka's "Štafeta": Madrigali sportivi ed amorosi |
Autoři | ZAPLETAL, Miloš (203 Česká republika, garant, domácí). |
Vydání | Opus musicum, Brno, Opus musicum, 2013, 0862-8505. |
Další údaje | |
---|---|
Originální jazyk | čeština |
Typ výsledku | Článek v odborném periodiku |
Obor | Umění, architektura, kulturní dědictví |
Stát vydavatele | Česká republika |
Utajení | není předmětem státního či obchodního tajemství |
Kód RIV | RIV/00216224:14210/13:00070937 |
Organizační jednotka | Filozofická fakulta |
Klíčová slova anglicky | Štafeta; Vilém Petrželka; relay races; carnivalesque |
Štítky | rivok |
Příznaky | Mezinárodní význam, Recenzováno |
Změnil | Změnila: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Změněno: 11. 4. 2014 13:41. |
Anotace |
---|
Studie je kulturně historickou a semiopragmatickou analýzou jednoho ze stěžejních děl české meziválečné hudby, Štafety (1927) Viléma Petrželky (1889–1967). Struktura skladby obsahuje intenzivní a extenzivní sémantický impuls. Intenzivní se týká podřízení struktury dominantě „kráčejícího modelu“ a principu rytmického ostinata. Extenzivní odkazuje ke štafetovým běhům, prvorepublikovým karnevalovým slavnostem recyklace kolektivního národního těla. Skladba v důsledku těchto faktorů tíhla k tomu, aby byla čtena jako ideologická výzva ke společné víře v kolektivního „nového člověka“. |
Anotace anglicky |
---|
This study presents a cultural-historical and semiopragmatic analysis of one of the main works of Czech interwar music, namely of Štafeta (1927) by Vilém Petrželka (1889-1967). The structure of the composition contains an intensive and extensive semantic impulse. The intensive one concerns the subordination of the structure to the "dominant" of "walking pattern" and the principle of rhythmical ostinato. The extensive one refers to relay runs - carnival festivities of the recycling of a collective national body at the time of the First Czechoslovak Republic. Due to these factors, the composition tended to be read as an ideological call up towards a common belief in the collective "new man". |
Návaznosti | |
---|---|
MUNI/A/0740/2012, interní kód MU | Název: Příprava a zahájení pramenného výzkumu k problematice dějin hudební kultury města Brna |
Investor: Masarykova univerzita, Příprava a zahájení pramenného výzkumu k problematice dějin hudební kultury města Brna, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty |
VytisknoutZobrazeno: 28. 9. 2024 16:20