HORÁKOVÁ, Jana. Eristika nových médií: Odstíny šedi (Eristic of New Media: Shades of Grey). In Zlá média / Evil media: Eristika nových médií - konference. 2013.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Eristika nových médií: Odstíny šedi
Name (in English) Eristic of New Media: Shades of Grey
Authors HORÁKOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Zlá média / Evil media: Eristika nových médií - konference, 2013.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Conference abstract
Field of Study Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/13:00070946
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) eristika; nová média; zlá mediální studia
Keywords in English eristic; new media; evcil media studies
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D., učo 14870. Changed: 14/4/2014 15:57.
Abstract
Fuller a Goffey při formulaci svého konceptu zlých médií vycházejí z předpokladu, že nejen uživatelé ovlivňují programovaná média, ale také média aktivně působí, tedy ovlivňují naše jednání i myšlení. Digitální média totiž nečekají na příkazy operátorů, jak by se mohlo zdát z výše uvedené definice interaktivních médií, ale celou řadu, vlastně většinu svých aktivit vykonávají bez našeho vědomí a bezprostředních zásahů. Často se ani neobracejí k lidským uživatelům, ale komunikují mezi sebou a dalšími zařízeními. Autoři předkládají šestnáct stratagemat (rétorických figur) zlých médií odvozených z pozorování procesů spjatých s fungováním infrastruktury nových médií. Jsou mezi nimi popisy základního rámce výzkumu, návrhy inovací teoretických konceptů, i sondy do konkrétní problematiky. V přednášce se zaměřím na představení metodologie zlých mediálních studií a jejich konceptuální zázemí.
Abstract (in English)
Fuller and Goffey in their concept of evil media studies claim that not only users affect the programmed media, but also the media are actively affecting our behaviour and ways of thinking. Digital media are not waiting for operators’ commands as it might seem from the above definition of interactive media, but many, even most of their activities, are happening out of our control, without our knowledge and immediate intervention. They even communicate with each other and other devices more often than with humans. The authors present a sixteen stratagems (rhetorical figures) of evil media studies derived from observations of the processes associated with operations of the new media infrastructure. They include descriptions of the basic framework of the research, suggestions for design innovations, or theoretical concepts. Main features and conceptual paradigm of evil media studies methodology will be introduced during the presentation.
Links
MUNI/A/0740/2012, interní kód MUName: Příprava a zahájení pramenného výzkumu k problematice dějin hudební kultury města Brna
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 8/6/2024 18:24