HORÁKOVÁ, Jana. Karel Čapek: The Czech Frankenstein. In Forms and Phenomena of Popular Culture – Critical Analyses (series of lectures), Karlsruhe. 2013.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Karel Čapek: The Czech Frankenstein
Name in Czech Karel Čapek: Český Frankenstein
Authors HORÁKOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Forms and Phenomena of Popular Culture – Critical Analyses (series of lectures), Karlsruhe, 2013.
Other information
Original language English
Type of outcome Requested lectures
Field of Study Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher Germany
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/13:00070952
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) Robot; R. U. R.; dramatická postava; umělý člověk; humanoidní stroj; sémiotika
Keywords in English Robot; R. U. R.; drama character; semiotics; artificial man; humanoid machine
Tags rivok
Tags International impact
Changed by Changed by: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Changed: 11/4/2014 13:13.
Abstract
The robot as a main figure and symbol of technological progress myth erased the meaning of robot as an ambivalent metaphor of state of humanity in Machine age. In the myth of technological progress the robot works rather as a super-machine – symbol of rapid technological development. However, under the simple and evident message of the myth, whole cluster of other meanings of robot still lives. Karel Čapek's Robots, which were introduced to the world in his play R. U. R., Rossum's Universal Robots (1920/21), will be interpreted from the point of view of semiotics in the lecture. The first embodiments of the Robot as a drama character in stage productions in Prague, New York, London, Berlin, Vienna and Paris will be presented. The visual material will show the way of Robot's transition for the realm of fiction to the realm of facts.
Abstract (in Czech)
Robot jako hlavní postava a symbol mýtu technického pokroku vymazal význam robota jako ambivalentní metafory stavu lidstva ve věku stroje. V mýtu technického pokroku robot funguje spíše jako super-stroj - symbol rychlého technologického vývoje. Nicméně, na pozadí jednoduchého a zřejmého poselství mýtu, stále žije celá řada dalších významů robota. Roboti Karla Čapka, které uvedl do světa ve hře R.U.R., Rossum's Universal Robots (1920-1921), budou v přednášce interpretováni z pohledu sémiotiky. První ztělesnění Robota jako dramatické postavy v divadelních inscenacích v Praze, New Yorku, Londýně, Berlíně, Vídni a Paříži budou prezentovány. Vizuální materiál ukáže cestu přechodu robota z říše fikce do říše faktů.
Links
MUNI/A/0740/2012, interní kód MUName: Příprava a zahájení pramenného výzkumu k problematice dějin hudební kultury města Brna
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 8/6/2024 15:45