HORÁKOVÁ, Jana. Karel Čapek: The Czech Frankenstein. In Forms and Phenomena of Popular Culture – Critical Analyses (series of lectures), Karlsruhe. 2013.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Karel Čapek: The Czech Frankenstein
Název česky Karel Čapek: Český Frankenstein
Autoři HORÁKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Forms and Phenomena of Popular Culture – Critical Analyses (series of lectures), Karlsruhe, 2013.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Vyžádané přednášky
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Německo
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/13:00070952
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky Robot; R. U. R.; dramatická postava; umělý člověk; humanoidní stroj; sémiotika
Klíčová slova anglicky Robot; R. U. R.; drama character; semiotics; artificial man; humanoid machine
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnila: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Změněno: 11. 4. 2014 13:13.
Anotace
The robot as a main figure and symbol of technological progress myth erased the meaning of robot as an ambivalent metaphor of state of humanity in Machine age. In the myth of technological progress the robot works rather as a super-machine – symbol of rapid technological development. However, under the simple and evident message of the myth, whole cluster of other meanings of robot still lives. Karel Čapek's Robots, which were introduced to the world in his play R. U. R., Rossum's Universal Robots (1920/21), will be interpreted from the point of view of semiotics in the lecture. The first embodiments of the Robot as a drama character in stage productions in Prague, New York, London, Berlin, Vienna and Paris will be presented. The visual material will show the way of Robot's transition for the realm of fiction to the realm of facts.
Anotace česky
Robot jako hlavní postava a symbol mýtu technického pokroku vymazal význam robota jako ambivalentní metafory stavu lidstva ve věku stroje. V mýtu technického pokroku robot funguje spíše jako super-stroj - symbol rychlého technologického vývoje. Nicméně, na pozadí jednoduchého a zřejmého poselství mýtu, stále žije celá řada dalších významů robota. Roboti Karla Čapka, které uvedl do světa ve hře R.U.R., Rossum's Universal Robots (1920-1921), budou v přednášce interpretováni z pohledu sémiotiky. První ztělesnění Robota jako dramatické postavy v divadelních inscenacích v Praze, New Yorku, Londýně, Berlíně, Vídni a Paříži budou prezentovány. Vizuální materiál ukáže cestu přechodu robota z říše fikce do říše faktů.
Návaznosti
MUNI/A/0740/2012, interní kód MUNázev: Příprava a zahájení pramenného výzkumu k problematice dějin hudební kultury města Brna
Investor: Masarykova univerzita, Příprava a zahájení pramenného výzkumu k problematice dějin hudební kultury města Brna, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 20. 4. 2024 04:52