HORÁKOVÁ, Jana. Fakes, Forgeries, and Robots: From the comedy of substitution to the theatre of affect. In European Robotic Week 2013, Praha. 2013.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Fakes, Forgeries, and Robots: From the comedy of substitution to the theatre of affect
Name in Czech Falza, padělky a roboti: Od komedie záměny k divadlu afektu
Authors HORÁKOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition European Robotic Week 2013, Praha, 2013.
Other information
Original language English
Type of outcome Requested lectures
Field of Study Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/13:00070973
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) falza; padělky; roboti; komedie záměny; divadlo afektu
Keywords in English fakes; forgeries; robots; comedy of substitution; theatre of affect
Tags rivok
Tags International impact
Changed by Changed by: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Changed: 11/4/2014 12:37.
Abstract
I would like to deal with the blind spot in the spectrum of ROBOTS' interpretations. So far, Robots have been taken as a natural part of our culture. We can meet with them on movie screens, on pages of sci-fi magazines and books, in toyshops and household appliances shops, or in factories, we can see them in rescue operations and space expeditions on TV, etc. However, the original Robots, the drama characters, which were for the first time introduced to the world in the play R. U. R., Rossum's Universal Robots (1920/21) by Karel Capek, has been escaping serious analyses from the aesthetics point of view. Therefore, I would like to go back to the roots of the Robot's meaning, to introduce the Robot as a special kind of artistic medium. The Robot will be analysed within the perspective of semiology of theatre, and semiology of fakes and forgeries. The argument leads towards assertion that the Robot, as a sign within theatre sign system, establishes a new category in the taxonomy of artificial man and serves as a means of questioning of the borderline between notion of human and machine.
Abstract (in Czech)
Příspěvek je věnován slepé skvrně ve spektru interpretací robotů. Roboti byli dosud považováni za přirozenou součást naší kultury. Můžeme se s nimi setkat na filmových plátnech, na stránkách sci-fi časopisů a knih, v hračkářství a obchodech s domácími spotřebiči, v továrnách, můžeme je vidět v záchranných operacích a kosmických výpravách v televizi. Nicméně, původní roboti, dramatické postavy, které byly poprvé představeny světu ve hře R.U.R., Rossums Universal Robots (1920 /21) od Karla Čapka, unikali seriózní analýze z estetického hlediska. Proto bych se chtěl vrátit ke kořenům smyslu robota. Představit jej jako zvláštní druh uměleckého média. Robot bude analyzován z pohledu sémiologie divadla a sémiologie padělků a falz. Výklad vede k závěru, že Čapkův robot jako dramatická postava a divadelní znak zavádí novou kategorii do taxonomie umělého člověka a současně slouží jako prostředek k průzkumu hranice mezi konceptem člověka a stroje.
Links
MUNI/A/0740/2012, interní kód MUName: Příprava a zahájení pramenného výzkumu k problematice dějin hudební kultury města Brna
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 9/6/2024 07:15