HORÁKOVÁ, Jana. Fakes, Forgeries, and Robots: From the comedy of substitution to the theatre of affect. Online. In European Robotic Week 2013, Praha. 2013, [citováno 2024-04-23]
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Fakes, Forgeries, and Robots: From the comedy of substitution to the theatre of affect
Název česky Falza, padělky a roboti: Od komedie záměny k divadlu afektu
Autoři HORÁKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání European Robotic Week 2013, Praha, 2013.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Vyžádané přednášky
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/13:00070973
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky falza; padělky; roboti; komedie záměny; divadlo afektu
Klíčová slova anglicky fakes; forgeries; robots; comedy of substitution; theatre of affect
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnila: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Změněno: 11. 4. 2014 12:37.
Anotace
I would like to deal with the blind spot in the spectrum of ROBOTS' interpretations. So far, Robots have been taken as a natural part of our culture. We can meet with them on movie screens, on pages of sci-fi magazines and books, in toyshops and household appliances shops, or in factories, we can see them in rescue operations and space expeditions on TV, etc. However, the original Robots, the drama characters, which were for the first time introduced to the world in the play R. U. R., Rossum's Universal Robots (1920/21) by Karel Capek, has been escaping serious analyses from the aesthetics point of view. Therefore, I would like to go back to the roots of the Robot's meaning, to introduce the Robot as a special kind of artistic medium. The Robot will be analysed within the perspective of semiology of theatre, and semiology of fakes and forgeries. The argument leads towards assertion that the Robot, as a sign within theatre sign system, establishes a new category in the taxonomy of artificial man and serves as a means of questioning of the borderline between notion of human and machine.
Anotace česky
Příspěvek je věnován slepé skvrně ve spektru interpretací robotů. Roboti byli dosud považováni za přirozenou součást naší kultury. Můžeme se s nimi setkat na filmových plátnech, na stránkách sci-fi časopisů a knih, v hračkářství a obchodech s domácími spotřebiči, v továrnách, můžeme je vidět v záchranných operacích a kosmických výpravách v televizi. Nicméně, původní roboti, dramatické postavy, které byly poprvé představeny světu ve hře R.U.R., Rossums Universal Robots (1920 /21) od Karla Čapka, unikali seriózní analýze z estetického hlediska. Proto bych se chtěl vrátit ke kořenům smyslu robota. Představit jej jako zvláštní druh uměleckého média. Robot bude analyzován z pohledu sémiologie divadla a sémiologie padělků a falz. Výklad vede k závěru, že Čapkův robot jako dramatická postava a divadelní znak zavádí novou kategorii do taxonomie umělého člověka a současně slouží jako prostředek k průzkumu hranice mezi konceptem člověka a stroje.
Návaznosti
MUNI/A/0740/2012, interní kód MUNázev: Příprava a zahájení pramenného výzkumu k problematice dějin hudební kultury města Brna
Investor: Masarykova univerzita, Příprava a zahájení pramenného výzkumu k problematice dějin hudební kultury města Brna, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 23. 4. 2024 18:38