Detailed Information on Publication Record
2013
Handicap and educating pupils with special needs from the viewpoint of language and literary education
ZÍTKOVÁ, Jitka and Naděžda SIEGLOVÁBasic information
Original name
Handicap and educating pupils with special needs from the viewpoint of language and literary education
Name in Czech
Problematika handicapu a vzdělávání žáků se speciálními potřebami z hlediska jazykové a literární výchovy
Authors
ZÍTKOVÁ, Jitka and Naděžda SIEGLOVÁ
Edition
1. vyd. Brno, 115 pp. 2013
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Type of outcome
Editorství odborné knihy
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-6281-8
Keywords (in Czech)
literatura pro děti a mládež, tematika handicapu, komunikace, základní škola, speciální vzdělávací potřeby, výzkum, literární komunikace, umělecký text, recepce uměleckého textu, žáci cizinci, umělecký přednes, obrazné pojmenování, specifické poruchy učení, dyslexie, komunikační výchova, produkční a reprodukční činnost ve výuce slohu, menšinové školství, specifika výuky češtiny v zahraničí
Keywords in English
literature for children and youth, the topic of handicap, communication, primary school, special educational needs, research, literary communication, artistic text, reception of artistic text, foreign pupils, recitation, metaphorical denomination, specific learning disability, dyslexia, communicative education, productive and reproductive activities in stylistic education, minority school system, conditions of Czech language education abroad
Tags
Změněno: 14/3/2014 14:19, Mgr. Jitka Zítková, Ph.D.
In Czech
Publikace se zabývá problematikou literární a jazykové komunikace žáků základní školy se speciálními vzdělávacími potřebami. Obsahuje dva tematické oddíly. Úvodní studie je věnována vývoji intencionální literatury pro děti a mládež s tematikou handicapu. Další kapitoly prvního oddílu se zabývají komunikací žáků-cizinců s uměleckým textem, vlivem recitace na rozvoj jazykových kompetencí žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a porozuměním obrazným pojmenováním u žáků s dyslexií. Druhý oddíl publikace se zaměřuje na problematiku jazykové a slohové výchovy žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Dvě kapitoly oddílu se zabývají žákovskými produkčními a reprodukčními činnostmi a dále specifiky výuky na českých menšinových školách v zahraničí.
In English
The publication is focused on literary and language communication of pupils with special educational needs in elementary schools. It is divided into two thematic parts. The development of Czech literature for non-adults with the topic of handicap is analysed in first study. Next chapters are focused on communication of foreign pupils with artistic texts, on recitation of pupils with special educational needs and on the understanding of metaphorical denominations by pupils with dyslexia. The second part of publication is focused on development of communicative skills of handicapped pupils in language and stylistic education. Two chapters deal with the pupils‘ productive and reproductive activities and with the specific conditions of education in Czech minority schools abroad.
Links
MSM0021622443, plan (intention) |
|