t 2013

Handicap and educating pupils with special needs from the viewpoint of language and literary education

ZÍTKOVÁ, Jitka and Naděžda SIEGLOVÁ

Basic information

Original name

Handicap and educating pupils with special needs from the viewpoint of language and literary education

Name in Czech

Problematika handicapu a vzdělávání žáků se speciálními potřebami z hlediska jazykové a literární výchovy

Authors

ZÍTKOVÁ, Jitka and Naděžda SIEGLOVÁ

Edition

1. vyd. Brno, 115 pp. 2013

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Type of outcome

Editorství odborné knihy

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-6281-8

Keywords (in Czech)

literatura pro děti a mládež, tematika handicapu, komunikace, základní škola, speciální vzdělávací potřeby, výzkum, literární komunikace, umělecký text, recepce uměleckého textu, žáci cizinci, umělecký přednes, obrazné pojmenování, specifické poruchy učení, dyslexie, komunikační výchova, produkční a reprodukční činnost ve výuce slohu, menšinové školství, specifika výuky češtiny v zahraničí

Keywords in English

literature for children and youth, the topic of handicap, communication, primary school, special educational needs, research, literary communication, artistic text, reception of artistic text, foreign pupils, recitation, metaphorical denomination, specific learning disability, dyslexia, communicative education, productive and reproductive activities in stylistic education, minority school system, conditions of Czech language education abroad

Tags

Změněno: 14/3/2014 14:19, Mgr. Jitka Zítková, Ph.D.

Abstract

CZ EN

In Czech

Publikace se zabývá problematikou literární a jazykové komunikace žáků základní školy se speciálními vzdělávacími potřebami. Obsahuje dva tematické oddíly. Úvodní studie je věnována vývoji intencionální literatury pro děti a mládež s tematikou handicapu. Další kapitoly prvního oddílu se zabývají komunikací žáků-cizinců s uměleckým textem, vlivem recitace na rozvoj jazykových kompetencí žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a porozuměním obrazným pojmenováním u žáků s dyslexií. Druhý oddíl publikace se zaměřuje na problematiku jazykové a slohové výchovy žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Dvě kapitoly oddílu se zabývají žákovskými produkčními a reprodukčními činnostmi a dále specifiky výuky na českých menšinových školách v zahraničí.

In English

The publication is focused on literary and language communication of pupils with special educational needs in elementary schools. It is divided into two thematic parts. The development of Czech literature for non-adults with the topic of handicap is analysed in first study. Next chapters are focused on communication of foreign pupils with artistic texts, on recitation of pupils with special educational needs and on the understanding of metaphorical denominations by pupils with dyslexia. The second part of publication is focused on development of communicative skills of handicapped pupils in language and stylistic education. Two chapters deal with the pupils‘ productive and reproductive activities and with the specific conditions of education in Czech minority schools abroad.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education