SPURNÝ, Lubomír. Lineární modely a možnosti jejich využití v hudební analýze (Linear Models and Their Possibilities for Application in Music Analysis). In Bajgarová, Jitka. K otázkám monografického pojetí skladatelské osobnosti a výkladu jejího díla. Vyd. 1. Praha: Etnologický ústav AV ČR, 2013, p. 175-185. ISBN 978-80-87112-73-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Lineární modely a možnosti jejich využití v hudební analýze
Name (in English) Linear Models and Their Possibilities for Application in Music Analysis
Authors SPURNÝ, Lubomír (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Vyd. 1. Praha, K otázkám monografického pojetí skladatelské osobnosti a výkladu jejího díla, p. 175-185, 11 pp. 2013.
Publisher Etnologický ústav AV ČR
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14210/13:00071013
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-87112-73-1
Keywords (in Czech) hudba; hudební analýza; lineární model; harmonie
Keywords in English Music; music analysis; linear model; harmony
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: prof. PhDr. Lubomír Spurný, Ph.D., učo 17637. Changed: 15/4/2014 19:49.
Abstract
Hudebně teoretická studie je zaměřena na možnosti užití tzv. lineárních modelů. Od 80. let minulého století se v hudebně teoretických textech zahraniční provenience a v souvislosti s různými typy analytických přístupů objevuje výraz strukturní schéma či model a různé varianty tohoto pojmu (Satzmodel, Formel, pattern). Autoři analýz pracující s těmito pojmy zaměřili svůj zájem nejen na momenty kreativní syntaxe, vyjadřované inovativními harmonickými a melodickými postupy, ale i na obvyklé schematické aspekty. Jde tedy o to, abychom dílo pochopili rovněž v jeho schematické povaze. Užití modelů je pak v největší míře spojeno s aplikacemi hudební set theory a schenkerovské analýzy.
Abstract (in English)
The paper is concerned with searching for linear models in 18th and 19th century music. The phenomenon, appearing here under the description of scheme or model, is formed by a system of idiomatic units transferring between composer, crossing generations, and creating consistent compositional methods which are not necessarily dependent on style or individual poetics.
Links
MUNI/A/0740/2012, interní kód MUName: Příprava a zahájení pramenného výzkumu k problematice dějin hudební kultury města Brna
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 29/7/2024 14:12