J 2013

Podpora resilience ve vzdělávání.

PUNOVÁ, Monika

Basic information

Original name

Podpora resilience ve vzdělávání.

Name (in English)

Enhancing resilience in education.

Authors

PUNOVÁ, Monika (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2013, 1803-7437

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14230/13:00071081

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords in English

resiliency; education; risk factors; protective factors
Změněno: 13/3/2018 12:36, doc. PhDr. Monika Punová, Ph.D.

Abstract

V originále

Tato teoretická stať je orientována na hledání ochranných a rizikových činitelů ve vzdělávání studentů, kteří se musí vyrovnávat s většími nároky životních okolností (např. ohrožené děti, riziková mládež). Cílem přehledové stati je definovat rizikové a protektivní činitele resilience ve vzdělávacím procesu. V první části příspěvku je definován pojem resilience (příznivý vývoj navzdory nepřízni). Druhá část příspěvku pojednává nejprve obecně o rizikových a protektivních činitelích resilience, které jsou následně specifikovány z hlediska sociálně ekologického pojetí (na mikro, mezo a makro úrovni). Ve třetí části jsou představeny konkrétní rizikové a protektivní činitele v oblasti vzdělávání žáků a studentů, které mohou přispívat, či naopak oslabovat jejich resilienční schopnosti (např. osoba pedagoga, nastavení vzdělávacího systému, postoj dětí a rodičů ke vzdělávání). Výsledky řady empirických studií ukázaly, že vzdělávání může za určitých okolností dětem a dospívajícím z deprivovaného rodinného prostředí nahrazovat to, co jim nedokáže poskytnout jejich vlastní rodina a může jim poskytovat bezpečné prostředí k životu. Jako velmi důležitá se zde jeví osoba pedagoga, který může mladého člověka doprovázet při vyrovnávání se s životními těžkostmi, které jsou nad jeho síly. V závěru shrnuji nejdůležitější poznatky a poukazuji na důležitost uplatnění resilienčních činitelů ve vzdělávání studentů.

In English

This theoretical essay is oriented for searching of protective and risk factors in education of students which grows from disadvantage living circumstances (e.g. vulnerable children, youth at risk). The aim of this survey essay is to define risk and protective factors of school resiliency. Firstly is defining term resiliency (good development despite of significant adversity). Second part of this essay firstly deals with risk and protective resiliency factors which are then specified in light of socio ecological approach (upon micro, mezzo, macro levels). The third part present concrete schools risk and protective factors of pupils and students which can their resiliency support or reduce (e.g. educator, education system settings, pupils and parents attitude towards education). Empirical results shows that education can children and teens from deprivated family environment substitute their own family and to be a safety living conditions. Very important are educators which can be guides of young people in very difficult life adversities. Conclusion deals with most important findings and advert to importance use of resiliency factors in student’s education.