VÍTKOVÁ, Marie. Teorie a praxe ve vývoji inkluzivní školy u nás a v zahraničí - školní klima, inkluzivní vyučování, heterogenita ve škole, inkluzivní didaktika. In PANČOCHA, K., VÍTKOVÁ, M. et al. Analýza sociálních determinantů inkluzivního vzdělávání. Analysis of Social Determinants of Inclusive Education. 1. vyd. Brno: Paido. s. 43-55. ISBN 978-80-7315-245-1. 2013.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Teorie a praxe ve vývoji inkluzivní školy u nás a v zahraničí - školní klima, inkluzivní vyučování, heterogenita ve škole, inkluzivní didaktika
Název anglicky Theory and Practice in Development of Inclusive School in the Czech Republic and Abroad – School Climate, Inclusive Education, Heterogenity in School, Inclusive Didactics
Autoři VÍTKOVÁ, Marie (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Brno, Analýza sociálních determinantů inkluzivního vzdělávání. Analysis of Social Determinants of Inclusive Education. od s. 43-55, 13 s. 2013.
Nakladatel Paido
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14410/13:00071089
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-7315-245-1
Klíčová slova česky inkluzivní škola; školní inkluzivní klima; individuální podpora; inkluzivní vyučování; heterogenita; inkluzivní didaktika; inkluzivní pedagogika
Klíčová slova anglicky inclusive school; inclusive school climate; individualized support; inclusive teaching; heterogeneity; inclusive didactics; inclusive education
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: prof. PhDr. Marie Vítková, CSc., učo 1615. Změněno: 5. 2. 2014 10:58.
Anotace
Kapitola se zabývá problémem vývoje inkluzivní školy, analyzuje některé teoretické zahraniční studie, a to se zaměřením na téma školní inkluzivní klima, inkluzivní vyučování, heterogenitu ve škole a inkluzivní didaktiku, které konfrontuje se současnou situací u nás. V závěru kapitoly je uveden příklad z výzkumného projektu, týkající se názorů pedagogických pracovníků, učitelů, speciálních pedagogů, rodičů žáků se zdravotním postižením a intaktních žáků ve škole na problém inkluze žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do školy hlavního vzdělávacího proudu, a za jakých podmínek. Z uvedeného příkladu plyne znatelný rozpor mezi současnými názory vědeckých pracovníků zejména v zahraničí a současnou praxí u nás, i když souhlas s myšlenkou inkluze žáků se zdravotním postižením do běžné školy zazněl od většiny dotazovaných.
Anotace anglicky
This chapter focuses on issues of development of inclusive school and presents selected foreign theoretical studies dealing with school inclusive climate, inclusive teaching, heterogeneity in school and inclusive didactics. These studies are compared with the situation in the Czech Republic. This is followed by an example from a research project focusing on attitudes of school staff, teachers, special teachers, parents of children with disabilities and parents of children without disabilities towards inclusion of children with special education needs to mainstream schools. Even though there is a mutual consensus on the positive effect of inclusive education, this example shows noticeable contradictions between attitudes of the academia and practitioners.
Návaznosti
MSM0021622443, záměrNázev: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
VytisknoutZobrazeno: 16. 4. 2024 16:06