C 2013

Klíčové kompetence ve školním vzdělávání

PITNEROVÁ, Pavla and Kateřina SAYOUD SOLÁROVÁ

Basic information

Original name

Klíčové kompetence ve školním vzdělávání

Name (in English)

Key Competences in School Education

Authors

PITNEROVÁ, Pavla (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Kateřina SAYOUD SOLÁROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami VII. Education of Pupils with Special Educational Needs VII, p. 63-74, 12 pp. 2013

Publisher

Paido

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/13:00071094

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7315-246-8

Keywords (in Czech)

vzdělávání; škola; rámcové vzdělávací programy; klíčové kompetenc; žáci se speciálními vzdělávacími potřebami; inkluze

Keywords in English

education; school; framework educational programmes; key competences; pupils with special educational needs; inclusion

Tags

Reviewed
Změněno: 5/3/2014 16:45, PhDr. Kateřina Sayoud Solárová, Ph.D.

Abstract

ORIG EN

V originále

Inkluzivní vzdělávání a celoživotní učení patří k současným trendům školství na evropské úrovni. Moderní přístup ke vzdělávání se dnes zaměřuje na tzv. všeobecné dovednosti, klíčové kompetence, které se dají uplatnit v celé škále oborů a situací. Rozvoji klíčových kompetencí u osob se zdravotním postižením, které jsou jednou ze skupin osob obzvláště ohrožených sociálním vyloučením, je třeba věnovat pozornost, neboť jejich osvojení je důležitým nástrojem sociální inkluze. Zohledňování specifických potřeb žáků se zdravotním postižením a znevýhodněním v procesu osvojování klíčových kompetencí umožní kvalitní základ pro celoživotní učení, zvýší možnost profesního uplatnění a tím i životního úspěchu jedince. Kapitola prezentuje analýzu a srovnání klíčových kompetencí v kontextu inkluzivního vzdělávání na evropské i národní úrovni.

In English

Inclusive education and life-long learning are mainstream trends of the European educational system. The current approach to education puts forward general core competencies applicable to a wide range of educational paths and routes. When solving the task of preventing exclusion among people with disability, educators should pay special attention to development of core competencies as substantiate options for inclusion. Aimed at tracing special needs of students with disability during the acquisition of core competencies, special toolkits fortify the grounds of further life-long learning, reinforce options for job placing, and improve general quality of life as well. The chapter compares core competencies in the context of inclusive education at the EU and national levels.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
Displayed: 21/10/2024 07:52