V originále
Inkluzivní vzdělávání a celoživotní učení patří k současným trendům školství na evropské úrovni. Moderní přístup ke vzdělávání se dnes zaměřuje na tzv. všeobecné dovednosti, klíčové kompetence, které se dají uplatnit v celé škále oborů a situací. Rozvoji klíčových kompetencí u osob se zdravotním postižením, které jsou jednou ze skupin osob obzvláště ohrožených sociálním vyloučením, je třeba věnovat pozornost, neboť jejich osvojení je důležitým nástrojem sociální inkluze. Zohledňování specifických potřeb žáků se zdravotním postižením a znevýhodněním v procesu osvojování klíčových kompetencí umožní kvalitní základ pro celoživotní učení, zvýší možnost profesního uplatnění a tím i životního úspěchu jedince. Kapitola prezentuje analýzu a srovnání klíčových kompetencí v kontextu inkluzivního vzdělávání na evropské i národní úrovni.
In English
Inclusive education and life-long learning are mainstream trends of the European educational system. The current approach to education puts forward general core competencies applicable to a wide range of educational paths and routes. When solving the task of preventing exclusion among people with disability, educators should pay special attention to development of core competencies as substantiate options for inclusion. Aimed at tracing special needs of students with disability during the acquisition of core competencies, special toolkits fortify the grounds of further life-long learning, reinforce options for job placing, and improve general quality of life as well. The chapter compares core competencies in the context of inclusive education at the EU and national levels.