PITNEROVÁ, Pavla and Kateřina SAYOUD SOLÁROVÁ. Klíčové kompetence ve školním vzdělávání (Key Competences in School Education). In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami VII. Education of Pupils with Special Educational Needs VII. 1st ed. Brno: Paido, 2013, p. 63-74. ISBN 978-80-7315-246-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Klíčové kompetence ve školním vzdělávání
Name (in English) Key Competences in School Education
Authors PITNEROVÁ, Pavla (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Kateřina SAYOUD SOLÁROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami VII. Education of Pupils with Special Educational Needs VII, p. 63-74, 12 pp. 2013.
Publisher Paido
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/13:00071094
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7315-246-8
Keywords (in Czech) vzdělávání; škola; rámcové vzdělávací programy; klíčové kompetenc; žáci se speciálními vzdělávacími potřebami; inkluze
Keywords in English education; school; framework educational programmes; key competences; pupils with special educational needs; inclusion
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Kateřina Sayoud Solárová, Ph.D., učo 75235. Changed: 5/3/2014 16:45.
Abstract
Inkluzivní vzdělávání a celoživotní učení patří k současným trendům školství na evropské úrovni. Moderní přístup ke vzdělávání se dnes zaměřuje na tzv. všeobecné dovednosti, klíčové kompetence, které se dají uplatnit v celé škále oborů a situací. Rozvoji klíčových kompetencí u osob se zdravotním postižením, které jsou jednou ze skupin osob obzvláště ohrožených sociálním vyloučením, je třeba věnovat pozornost, neboť jejich osvojení je důležitým nástrojem sociální inkluze. Zohledňování specifických potřeb žáků se zdravotním postižením a znevýhodněním v procesu osvojování klíčových kompetencí umožní kvalitní základ pro celoživotní učení, zvýší možnost profesního uplatnění a tím i životního úspěchu jedince. Kapitola prezentuje analýzu a srovnání klíčových kompetencí v kontextu inkluzivního vzdělávání na evropské i národní úrovni.
Abstract (in English)
Inclusive education and life-long learning are mainstream trends of the European educational system. The current approach to education puts forward general core competencies applicable to a wide range of educational paths and routes. When solving the task of preventing exclusion among people with disability, educators should pay special attention to development of core competencies as substantiate options for inclusion. Aimed at tracing special needs of students with disability during the acquisition of core competencies, special toolkits fortify the grounds of further life-long learning, reinforce options for job placing, and improve general quality of life as well. The chapter compares core competencies in the context of inclusive education at the EU and national levels.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 21/7/2024 17:22