BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Dialogická komunikace dětí předškolního věku v rámci rozvoje komunikační kompetence (Dialogic Communication in Preschoolers in Communication Skills Development). In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami VII. Education of Pupils with Special Educational Needs VII. 1st ed. Brno: Paido, 2013, p. 141-152. ISBN 978-80-7315-246-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Dialogická komunikace dětí předškolního věku v rámci rozvoje komunikační kompetence
Name (in English) Dialogic Communication in Preschoolers in Communication Skills Development
Authors BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami VII. Education of Pupils with Special Educational Needs VII, p. 141-152, 12 pp. 2013.
Publisher Paido
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/13:00071099
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7315-246-8
Keywords (in Czech) komunikační kompetence; dítě předškolního věku; dialog; monolog pragmatická jazyková rovina; transkript rozhovoru
Keywords in English communication skills; pre-schooler; dialogue; monologue; pragmatic language; transcript of the interview
Changed by Changed by: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D., učo 135477. Changed: 5/3/2014 15:42.
Abstract
Kapitola se zabývá problematikou dialogické komunikace dětí předškolního věku v mateřských školách. Již u dvouletých dětí lze evidovat rozhovory mezi dětmi navzájem. Se zvyšujícím se věkem dětí slouží dětský dialog k součinnosti v rovině poznávání, kdy se jedná například o vzájemné sdělování informací, tak i v rovině společné aktivity. Součástí kapitoly je prezentace výzkumného projektu zaměřeného na analýzu dialogu u dětí předškolního věku prostřednictvím transkriptů audionahrávek rozhovorů vedených dětmi v prostředí mateřské školy.
Abstract (in English)
The chapter deals with dialogic communication of pre-school children in pre-schools. It is possible to record conversation already between two-year old children. With increasing age of children, the dialogue of children serves to cooperation at the level of knowledge; children for example exchange information, and join in the activities. The chapter presents the research project aimed at the analysis of the dialogue in pre-schoolers through transcripts of audio recordings of interviews conducted by children in pre-schools.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 30/4/2024 14:20