C 2013

Využití Lingových zvuků jako nástroje kontroly správného fungování sluchové protetiky

HORÁKOVÁ, Radka

Basic information

Original name

Využití Lingových zvuků jako nástroje kontroly správného fungování sluchové protetiky

Name (in English)

Using of the Ling Sounds as a Tool for Correct Functioning Control of the Hearing Device

Authors

HORÁKOVÁ, Radka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami VII. Education of Pupils with Special Educational Needs VII, p. 185-196, 12 pp. 2013

Publisher

Paido

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/13:00071101

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7315-246-8

Keywords (in Czech)

sluchové postižení; sluchová protetika; sluchadla; kochleární implantát; FM systém; sluchová zkouška; test Lingových zvuků

Keywords in English

hearing impairment; hearing instruments; hearing aids; cochlear implant; FM system; hearing test; Ling – 6 sound test

Tags

Reviewed
Změněno: 2/3/2014 22:24, PhDr. Radka Horáková, Ph.D.

Abstract

V originále

Kapitola je zaměřena na problematiku užívání kompenzačních pomůcek u osob s postižením sluchu. Důraz je kladen především na dětskou populaci, protože u této věkové kategorie je mnohdy velmi obtížné určit, zda příslušná sluchová pomůcka (sluchadlo či kochleární implantát) přináší dítěti užitek v oblasti rozvoje mluvené řeči. V rámci provedeného kvalitativního výzkumného šetření, jehož výsledky jsou v článku obsaženy, proběhlo pozorování dvou chlapců se sluchovým postižením předškolního věku. V obou případech byly využívány Lingovy zvuky jako nástroj pro hodnocení jejich reakcí v řečových frekvencích.

In English

The chapter is focused on the using of assistive hearing and listening devices in people with hearing impairment. The emphasis is placed mainly on the children population, because in this age group it is often very difficult to determinate whether the hearing instrument (hearing instrument or cochlear implant) is appropriate and brings the benefit for the speech acquisition. In the conducted qualitative research study, the results of which are included in the article, observation was conducted with two boys with hearing impairment in preschool age. In both cases The Ling - 6 sounds were used as a tool for evaluating the responses of speech frequencies.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education

Files attached

Vzdelavani_zaku_se_SVP_VII_obsah.pdf
Request the author's version of the file