D
2013
Open access v osobní železniční dopravě - shrnutí zahraničních a modelových zkušeností
TOMEŠ, Zdeněk
Základní údaje
Originální název
Open access v osobní železniční dopravě - shrnutí zahraničních a modelových zkušeností
Název anglicky
Open access in the Passenger Railway Transport - Review of Foreign Experiences and Model Results
Vydání
1. vyd. Brno, Regulovaná a neregulovaná konkurence na kolejích, od s. 192-202, 11 s. 2013
Nakladatel
Ekonomicko-správní fakulta Masarykovy univerzity
Další údaje
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14560/13:00071113
Organizační jednotka
Ekonomicko-správní fakulta
Klíčová slova česky
železnice; open access; konkurence
Klíčová slova anglicky
railway; open access; competition
V originále
Open access konkurence v provozování osobní železniční dopravy zažila v evropských podmínkách v posledních letech značný rozvoj. Dlouhodobě jsou open access operátoři přítomni na železničních trzích ve Velké Británii a Německu, ovšem se svými službami se koncentrují na okrajové části trhu a jejich tržní podíly jsou marginální. V období po roce 2010 došlo k rozvoji open access operátorů i v dalších zemích. Oproti britské a německé zkušenosti se ve Švédsku, Itálii, Rakousku a ČR snaží nově vstupující operátoři etablovat na páteřních železničních tratích a pomocí intenzivní cenové i necenové konkurence bojují s dominantním operátorem o zákazníky. Důsledkem je obvykle cenová válka, růst počtu cestujících a nejasné dopady na celkovou efektivitu a stabilitu provozu. Cílem tohoto článku je shrnutí zahraničních a modelových zkušeností s provozováním open access konkurence v osobní železniční dopravě. V první části článku jsou shrnuty dosavadní omezené zkušenosti s fungováním open access konkurence na evropských trzích. V druhé části jsou tyto zkušenosti doplněny o přehled teoretických studií, které zkoumaly vývoj open access konkurence v rámci simulačních modelů za různých předpokladů.
Anglicky
Open access competition in provision of rail passenger services has developed substantially in the EU in the last few years. Open access operators have been present for long time in the UK and Germany, however they has tended to concentrate on niche markets and their market shares are very small. Moreover, there has been development of open access in other countries after 2010. In Sweden, Italy, Austria and the Czech Republic open access operators has entered main routes and has started very intensive competitive pressure on the incumbent. This results usually in heated price war with subsequent increase in usage and unclear long-term consequences for the industry. The aim of the paper is to review empirical and modelling experience with open access in passenger rail services. The first part of the paper reviews European experiences with introduction of open access into rail services provision. Given the lack of sufficient long term empirical experience, the second part reviews relevant modelling work.
Návaznosti
MUNI/A/0797/2012, interní kód MU | Název: Mikroekonomické základy politiky hospodářské soutěže (Akronym: MiZaHOPO) | Investor: Masarykova univerzita, Mikroekonomické základy politiky hospodářské soutěže, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty |
|
Zobrazeno: 3. 11. 2024 14:10