PANČOCHA, Karel. Společenské přístupy k jedincům s postižením (Societal Approaches to Individuals with Disabilities). In PANČOCHA, K., VÍTKOVÁ, M. et al. Analýza sociálních determinantů inkluzivního vzdělávání. Analysis of Social Determinants of Inclusive Education. 1st ed. Brno: Paido, 2013, p. 31-42. ISBN 978-80-7315-245-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Společenské přístupy k jedincům s postižením
Name (in English) Societal Approaches to Individuals with Disabilities
Authors PANČOCHA, Karel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Analýza sociálních determinantů inkluzivního vzdělávání. Analysis of Social Determinants of Inclusive Education. p. 31-42, 12 pp. 2013.
Publisher Paido
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/13:00071122
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7315-245-1
Keywords (in Czech) postižení; společenské přístupy; segregace; utilizace; participace; inkluze
Keywords in English disability; societal approaches; segregation; utilization; participation; inclusion
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D., učo 135477. Changed: 17/1/2014 00:02.
Abstract
V kapitole jsou analyzovány společenské přístupy k lidem s postižením podle typologie Simi Lintonové. V rámci našeho výzkumu společenský vývoj nepředstavujeme od restriktivního po inkluzivní, ale jako směsici přístupů, které společnost pro řešení otázek týkajících se postižení využívá. Text představuje praktické aplikace těchto přístupů v oblasti vzdělávání i každodenního života osob s postižením.
Abstract (in English)
This chapter analyzes societal approaches to individuals with disabilities according to the typology of Simi Linton. In our research, we argue that society does not develop from restrictive to inclusive but uses several approaches to deal with the issues of disability at the same time. Examples of practical application of these approaches in education and everyday lives of people with disabilities are presented.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 28/4/2024 20:12