NOVÁKOVÁ, Zita. Reflexe inkluzivního vzdělávání žáků se zrakovým postižením ve škole hlavního vzdělávacího proudu (Reflections on Inclusive Education of Pupils with Visual Impairments in Mainsteram Schools). In PANČOCHA, K., VÍTKOVÁ, M. et al. Analýza sociálních determinantů inkluzivního vzdělávání. Analysis of Social Determinants of Inclusive Education. 1st ed. Brno: Paido, 2013, p. 191-206. ISBN 978-80-7315-245-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Reflexe inkluzivního vzdělávání žáků se zrakovým postižením ve škole hlavního vzdělávacího proudu
Name (in English) Reflections on Inclusive Education of Pupils with Visual Impairments in Mainsteram Schools
Authors NOVÁKOVÁ, Zita (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Analýza sociálních determinantů inkluzivního vzdělávání. Analysis of Social Determinants of Inclusive Education. p. 191-206, 16 pp. 2013.
Publisher Paido
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/13:00071133
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7315-245-1
Keywords (in Czech) školská inkluze; sociální inkluze; faktory úspěšnosti inkluze; žák se zrakovým postižením; škola běžného vzdělávacího proudu; učitel; asistent pedagoga; spolužáci; rodiče; běžné kurikulum; specifické kurikulum; sociální vztahy
Keywords in English school inclusion; social inclusion; factors influencing successful inclusion; pupil with visual impairment; mainstream school; teacher; teaching assistant; peers; parents; regular curriculum; specific curriculum; social relations
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D., učo 135477. Changed: 17/1/2014 08:26.
Abstract
Kapitola analyzuje faktory ovlivňující inkluzivní vzdělávání žáků se zrakovým postižením ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Jsou prezentovány výpovědi integrovaných žáků se zrakovým postižením a jejich percepce inkluzivního vzdělávání. Výzkumné šetření je kvalitativní, použitá technika je polostrukturovaný rozhovor, který byl proveden v ohniskových skupinách. Data jsou zpracována otevřeným kódováním. Kapitola reflektuje souvislost faktorů ovlivňujících inkluzivní vzdělávání a vlastního vnímání inkluze samotnými žáky.
Abstract (in English)
The chapter analyses factors that influence inclusive education of pupils with visual impairments in mainstream schools. The reports of integrated pupils and their perception of inclusion are presented. The survey used qualitative method with a semi-structured interview instrument. The data are processed by open coding method. The chapter reflects the relation of the factors influencing successful inclusion and subjective perception of inclusion by pupils.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 30/4/2024 18:37