KLENKOVÁ, Jiřina and Petr KOPEČNÝ. Analýza přístupů k rozvoji sociálního užití komunikačních dovedností žáků s mentálním postižením (Analysis of Approaches to Development of Social Use of Communication Skills in Pupils with Intellectual Disabilities). In PANČOCHA, K., VÍTKOVÁ, M. et al. Analýza sociálních determinantů inkluzivního vzdělávání. Analysis of Social Determinants of Inclusive Education. 1st ed. Brno: Paido, 2013, p. 249-256. ISBN 978-80-7315-245-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Analýza přístupů k rozvoji sociálního užití komunikačních dovedností žáků s mentálním postižením
Name (in English) Analysis of Approaches to Development of Social Use of Communication Skills in Pupils with Intellectual Disabilities
Authors KLENKOVÁ, Jiřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Petr KOPEČNÝ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Analýza sociálních determinantů inkluzivního vzdělávání. Analysis of Social Determinants of Inclusive Education. p. 249-256, 8 pp. 2013.
Publisher Paido
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/13:00071138
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7315-245-1
Keywords (in Czech) mentální postižení; komunikační schopnost; pragmatická jazyková rovina; sociální služby
Keywords in English intellectual disability; communication skills; pragmatic language level; social services
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D., učo 1372. Changed: 24/3/2014 09:47.
Abstract
Kapitola se zabývá narušenou komunikační schopností žáků se zdravotním postižením, kteří žijí v pobytových zařízeních sociálních služeb. U cílové skupiny jedinců v domovech pro osoby se zdravotním postižením lze hovořit o diagnóze symptomatických poruch řeči, které jsou nezřídka ve speciálně pedagogické logopedické teorii i praxi opomíjeny. Kapitola se orientuje na poskytování logopedické intervence v zařízeních sociálních služeb a prezentuje údaje získané z realizovaného výzkumného šetření. Sběr dat byl uskutečněn technikou nestandardizovaného dotazníku vlastní konstrukce. Příspěvek je zaměřen na analýzu sociální aplikace komunikace a podněcování komunikačního záměru žáků s mentálním postižením v sociálních službách.
Abstract (in English)
The chapter deals with communication disorders of pupils with disabilities who live in residential settings. The target group of individuals in institutions for persons with disabilities, we can talk about the diagnosis of symptomatic speech disorders, which are often neglected in special education speech therapy theory and practice. This chapter therefore focuses on providing speech therapy in residential settings and presents data obtained from the research. We used the technique of non-standardized questionnaire of own design. The chapter focuses on the analysis of social communication applications and stimulation of communicative intention of pupils with intellectual disabilities in residential care settings.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 8/6/2024 11:59