2013
Analýza přístupů k rozvoji sociálního užití komunikačních dovedností žáků s mentálním postižením
KLENKOVÁ, Jiřina and Petr KOPEČNÝBasic information
Original name
Analýza přístupů k rozvoji sociálního užití komunikačních dovedností žáků s mentálním postižením
Name (in English)
Analysis of Approaches to Development of Social Use of Communication Skills in Pupils with Intellectual Disabilities
Authors
KLENKOVÁ, Jiřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Petr KOPEČNÝ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Brno, Analýza sociálních determinantů inkluzivního vzdělávání. Analysis of Social Determinants of Inclusive Education. p. 249-256, 8 pp. 2013
Publisher
Paido
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Chapter(s) of a specialized book
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/13:00071138
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-7315-245-1
Keywords (in Czech)
mentální postižení; komunikační schopnost; pragmatická jazyková rovina; sociální služby
Keywords in English
intellectual disability; communication skills; pragmatic language level; social services
Tags
Reviewed
Changed: 24/3/2014 09:47, doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
V originále
Kapitola se zabývá narušenou komunikační schopností žáků se zdravotním postižením, kteří žijí v pobytových zařízeních sociálních služeb. U cílové skupiny jedinců v domovech pro osoby se zdravotním postižením lze hovořit o diagnóze symptomatických poruch řeči, které jsou nezřídka ve speciálně pedagogické logopedické teorii i praxi opomíjeny. Kapitola se orientuje na poskytování logopedické intervence v zařízeních sociálních služeb a prezentuje údaje získané z realizovaného výzkumného šetření. Sběr dat byl uskutečněn technikou nestandardizovaného dotazníku vlastní konstrukce. Příspěvek je zaměřen na analýzu sociální aplikace komunikace a podněcování komunikačního záměru žáků s mentálním postižením v sociálních službách.
In English
The chapter deals with communication disorders of pupils with disabilities who live in residential settings. The target group of individuals in institutions for persons with disabilities, we can talk about the diagnosis of symptomatic speech disorders, which are often neglected in special education speech therapy theory and practice. This chapter therefore focuses on providing speech therapy in residential settings and presents data obtained from the research. We used the technique of non-standardized questionnaire of own design. The chapter focuses on the analysis of social communication applications and stimulation of communicative intention of pupils with intellectual disabilities in residential care settings.
Links
MSM0021622443, plan (intention) |
|