C 2013

Analýza přístupů k rozvoji sociálního užití komunikačních dovedností žáků s mentálním postižením

KLENKOVÁ, Jiřina and Petr KOPEČNÝ

Basic information

Original name

Analýza přístupů k rozvoji sociálního užití komunikačních dovedností žáků s mentálním postižením

Name (in English)

Analysis of Approaches to Development of Social Use of Communication Skills in Pupils with Intellectual Disabilities

Authors

KLENKOVÁ, Jiřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Petr KOPEČNÝ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Analýza sociálních determinantů inkluzivního vzdělávání. Analysis of Social Determinants of Inclusive Education. p. 249-256, 8 pp. 2013

Publisher

Paido

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Chapter(s) of a specialized book

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/13:00071138

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7315-245-1

Keywords (in Czech)

mentální postižení; komunikační schopnost; pragmatická jazyková rovina; sociální služby

Keywords in English

intellectual disability; communication skills; pragmatic language level; social services

Tags

Reviewed
Changed: 24/3/2014 09:47, doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.

Abstract

V originále

Kapitola se zabývá narušenou komunikační schopností žáků se zdravotním postižením, kteří žijí v pobytových zařízeních sociálních služeb. U cílové skupiny jedinců v domovech pro osoby se zdravotním postižením lze hovořit o diagnóze symptomatických poruch řeči, které jsou nezřídka ve speciálně pedagogické logopedické teorii i praxi opomíjeny. Kapitola se orientuje na poskytování logopedické intervence v zařízeních sociálních služeb a prezentuje údaje získané z realizovaného výzkumného šetření. Sběr dat byl uskutečněn technikou nestandardizovaného dotazníku vlastní konstrukce. Příspěvek je zaměřen na analýzu sociální aplikace komunikace a podněcování komunikačního záměru žáků s mentálním postižením v sociálních službách.

In English

The chapter deals with communication disorders of pupils with disabilities who live in residential settings. The target group of individuals in institutions for persons with disabilities, we can talk about the diagnosis of symptomatic speech disorders, which are often neglected in special education speech therapy theory and practice. This chapter therefore focuses on providing speech therapy in residential settings and presents data obtained from the research. We used the technique of non-standardized questionnaire of own design. The chapter focuses on the analysis of social communication applications and stimulation of communicative intention of pupils with intellectual disabilities in residential care settings.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education