VLČEK, Petr. Discourse on curriculum development in physical education, recent development in Europe. Online. In Martin Zvonař, Zuzana Sajdlová. Sport and Quality of Life 2013. Brno: Masaryk University, 2013. s. 335-343. ISBN 978-80-210-6640-3. [citováno 2024-04-24]
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Discourse on curriculum development in physical education, recent development in Europe
Název česky Debata o kurikula tělesné výchovy - současný vývoj v Evropě
Autoři VLČEK, Petr (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání Brno, Sport and Quality of Life 2013, od s. 335-343, 9 s. 2013.
Nakladatel Masaryk University
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/13:00071149
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-210-6640-3
UT WoS 000360937000038
Klíčová slova česky Tělesná výchova; kurikulum; evropské země; USA
Klíčová slova anglicky Physical Education; Curriculum; European countries; USA
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 8. 3. 2016 12:55.
Anotace
The curricular revisions are currently being in process in several countries in the European Union. The process of planning, projecting and designing national curriculum has always encountered various problems concerning also physical education. Although the subject has always played a very specific role in education and although it has been a compulsory subject in primary and lower secondary education throughout the countries in Europe, its position cannot be described as equivalent in comparison to other subjects. One possible concept how to achieve a quality physical education equal to other subjects is to standardize physical education in curricular documents, which could stress the importance of the subject (Krick, 2006). However, to accomplish this task is more difficult than someone would think. The paper tries to identify the principal problems of physical education curriculum development and presents a short introduction to planning and designing physical education aims, outcomes and standards in chosen countries. Methodology is based on Comparative physical education and Sport. We describe the recent development of physical education concepts and curricula in the Czech Republic, German speaking countries, Slovakia and the USA. As a method of our research we have chosen the qualitative analysis of texts. Švaříček and Šeďová (2007) describe particular steps of this method. We also use information gained from members of professional groups developing the national curriculum in the selected countries.
Anotace česky
Debata o kurikula tělesné výchovy - současný vývoj v Evropě
VytisknoutZobrazeno: 24. 4. 2024 08:11