ŠVEC, Vlastimil, Jana KRÁTKÁ, Milan KUBIATKO a Blanka PRAVDOVÁ. Výzkum tacitních znalostí jako východisko zefektivnění pedagogické praxe studentů učitelství. In Círus. L. Sborník příspěvků XXI. celostátní konference ČAPV: Efektivita vzdělávání v proměnách společnosti. Ústí nad Labem: Univerzita J.E.Purkyně. s. 553-557. ISBN 978-80-7414-602-2. 2013.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Výzkum tacitních znalostí jako východisko zefektivnění pedagogické praxe studentů učitelství
Název česky Výzkum tacitních znalostí jako východisko zefektivnění pedagogické praxe studentů učitelství
Název anglicky Research tacit knowledge as the basis streamline teaching practice student teachers
Autoři ŠVEC, Vlastimil, Jana KRÁTKÁ, Milan KUBIATKO a Blanka PRAVDOVÁ.
Vydání Ústí nad Labem, Sborník příspěvků XXI. celostátní konference ČAPV: Efektivita vzdělávání v proměnách společnosti, od s. 553-557, 5 s. 2013.
Nakladatel Univerzita J.E.Purkyně
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-7414-602-2
Klíčová slova česky tacitní znalosti; subjektivní teorie výuky; kvalitativní výzkum
Klíčová slova anglicky tacit knowledge; subjective theory of teaching; qualitative research
Změnil Změnila: Mgr. Jana Krátká, Ph.D., učo 42028. Změněno: 11. 3. 2014 10:23.
Anotace
Pojem tacitní znalosti se dostává do české pedagogiky pomalu. Přitom tacitní znalosti jsou významným předpokladem toho, jak učitel jedná v rozmanitých pedagogických situacích. V připravovaném výzkumu, podpořeným grantovým projekt GA ČR (13-200496), vycházíme z předpokladu, že tacitní znalosti: a) zahrnují dvě základní složky: kognitivní (mentální obraz praktické činnosti) a nonkognitivní (vnitřní motivace studenta k této činnosti), b) odvíjejí se ze studentovy subjektivní teorie výuky, c) utvářejí se zejména v neočekávaných pedagogických situacích, s nimiž se student na praxi setkává, d) facilitují studentské sebereflexe a sdílení zkušeností studentů se zkušeným učitelem (mentorem). Z těchto předpokladů vychází design našeho kvalitativního výzkumu.
Anotace anglicky
The concept of tacit knowledge gets into Czech education slowly. However, tacit knowledge is an important prerequisite for teacher’s acting in a variety of situations. The forthcoming research project, supported by the grant project GA CR (13-200496), is based on the assumption that tacit knowledge: a) includes two basic components: cognitive (mental image of practical activities) and non-cognitive (internal motivation of students for this activity), b) is derived from the student's subjective theory of teaching, c) form in a unexpected teaching situations in the practice, d) facilitated the students' self-reflection and sharing experiences of students with an experienced teacher (mentor). Our qualitative research design is based on these assumptions.
Návaznosti
GA13-20049S, projekt VaVNázev: Osvojování tacitních znalostí studenty učitelství v průběhu jejich pedagogické praxe
Investor: Grantová agentura ČR, Osvojování tacitních znalostí studenty učitelství v průběhu jejich pedagogické praxe
VytisknoutZobrazeno: 23. 4. 2024 10:38