KROUPA, Jiří. Od baroku k novobaroku: motivy kontinuity v lichtenštejnské architektuře 19. století (From Baroque to Neo-Baroque period: continuity motives in the Liechtenstein architecture of the 19th century). In Knoz, Tomáš; Geiger, Peter. Lichtenštejnové: kontinuity - diskontinuity (Časopis Matice moravské 132, 2013 - Supplementum 4). Brno: Matice moravská, 2013, p. 227-234. ISBN 978-80-87709-00-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Od baroku k novobaroku: motivy kontinuity v lichtenštejnské architektuře 19. století
Name (in English) From Baroque to Neo-Baroque period: continuity motives in the Liechtenstein architecture of the 19th century
Authors KROUPA, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Brno, Lichtenštejnové: kontinuity - diskontinuity (Časopis Matice moravské 132, 2013 - Supplementum 4), p. 227-234, 8 pp. 2013.
Publisher Matice moravská
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14210/13:00071282
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-87709-00-9
ISSN 0323-052X
Keywords (in Czech) Johann II. z Liechtensteina jako objednavatel; neobarok; stylová kontinuita
Keywords in English Johann II. of Liechtenstein as patron; the Neo-Baroque style; style continuity
Tags rivok
Tags International impact
Changed by Changed by: doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D., učo 19371. Changed: 23/11/2016 16:14.
Abstract
Ve svém příspěvku autor uvažuje nad neobarokními stylovými motivy, které objednával kníže Johann II. z Liechtensteina. Jeho nové úpravy na zámku ve Valticích stylově doplňovaly zámek, stavěný v 17. a 18. století. S podobným stylově jednotícím dokončování vlastních zámků se ale v téže době setkáváme i jinde na Moravě v prostředí aristokracie blízké vídeňskému dvoru (Buchlovice, Židlochovice). Neobarok nalezneme rovněž u některých novostaveb, jejichž objednavatelé spatřovali v v tomto stylu spolu s historikem umění Albertem Ilgem kontinuitu směřující k budoucímu, jednotnému nadnárodnímu stylu rakouské monarchie.
Abstract (in English)
In his contribution, the author reflects on the Neo-Baroque style motives ordered by Prince Johann II of Liechtenstein. His re-modeling of the Valtice Chateau style-wise complemented the chateau, which was built in the 17th and 18th century. Such style-unifying finishing of chateaus appears at the same time also elsewhere in Moravia in the environment of aristocracy closely connected in the Viennese court (for example Buchlovice, Židlochovice). Neo-Baroque is also utilised in new buildings whose patrons along with art historian Albert Ilg perceived the style as a continuity oriented towards the future united, supranational style of the Austrian monarchy.
PrintDisplayed: 13/10/2024 10:07