KONEČNÝ, Alois a Jaroslav SEDLÁČEK. Manager`s motivation in strategic decision. In Garry Lee. Advances in Education Research. 1st ed. Jeju Island, Korea: Information Engineering Research Institute, USA, 2013, s. 283-289. ISBN 978-1-61275-062-0.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Manager`s motivation in strategic decision
Autoři KONEČNÝ, Alois (203 Česká republika, garant, domácí) a Jaroslav SEDLÁČEK (203 Česká republika, domácí).
Vydání 1st ed. Jeju Island, Korea, Advances in Education Research, od s. 283-289, 7 s. 2013.
Nakladatel Information Engineering Research Institute, USA
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele Korejská republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14560/13:00066794
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
ISBN 978-1-61275-062-0
ISSN 2160-1070
UT WoS 000345563400052
Klíčová slova česky Motivace, fúze, Česká republika
Klíčová slova anglicky Motivation; Merger; Czech Republic.
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: doc. Ing. Jaroslav Sedláček, CSc., učo 1112. Změněno: 29. 12. 2014 11:02.
Anotace
In this paper is analyzed the manager`s motivation in one of the most important strategic decisions – in decision about mergers and acquisitions (M&As). On the basis of shortly appointed list of different merger motives proposed in the economic literature is provided insights about the motives for mergers and acquisitions important for the managers of the companies with the domicile in the Czech Republic. The survey evidence shows that the primary motivation for M&As is to achieve increase in economic health of the company represented mainly by operating synergies. Perhaps the most surprising finding is that the second motive ascertained from this survey was the restructuring of companies group. This motive is surprisingly almost not mentioned by the economic theory and empirical researches. In our opinion its importance in the Czech Republic is caused mainly by legal conditions and partly by agency problem too. In the end there is carried out comparison with other relevant statistical surveys that shows that managers` motivation in this topic is quite different from evidence from the other countries. Finally there are described reasons for such differences.
Návaznosti
GAP403/11/0447, projekt VaVNázev: Analýza daňových a účetních postupů při fúzích
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 12:55