FOLTOVÁ, Lucie, Šárka PORTEŠOVÁ and Lubomír KUKLA. Behaviorální, emoční a sociální potíže dyslektických dětí během školní docházky (7–15 let) – longitudinální výzkum (Behavioral, emotional and social difficulties of dyslexic children during school attendance (7–15 years old) – longitudinal research). Ceskoslovenska Psychologie/Czechoslovak Psychology. Praha: Academia, 2013, LVII, No 6, p. 505-520., 16 pp. ISSN 0009-062X. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1160875, author = {Foltová, Lucie and Portešová, Šárka and Kukla, Lubomír}, article_location = {Praha}, article_number = {6}, keywords = {dyslexia; children}, language = {cze}, issn = {0009-062X}, journal = {Ceskoslovenska Psychologie/Czechoslovak Psychology}, title = {Behaviorální, emoční a sociální potíže dyslektických dětí během školní docházky (7–15 let) – longitudinální výzkum}, url = {http://cspsych.psu.cas.cz/result.php?from=823&to=823}, volume = {LVII}, year = {2013} }
TY - JOUR ID - 1160875 AU - Foltová, Lucie - Portešová, Šárka - Kukla, Lubomír PY - 2013 TI - Behaviorální, emoční a sociální potíže dyslektických dětí během školní docházky (7–15 let) – longitudinální výzkum JF - Ceskoslovenska Psychologie/Czechoslovak Psychology VL - LVII IS - 6 SP - 505-520. EP - 505-520. PB - Academia SN - 0009062X KW - dyslexia KW - children UR - http://cspsych.psu.cas.cz/result.php?from=823&to=823 L2 - http://cspsych.psu.cas.cz/result.php?from=823&to=823 N2 - Dyslexie je často spojována s dalšími psychosociálními potížemi. Cílem práce je ověření těchto výsledků na české populaci, včetně odhalení vývojové trajektorie sledovaných potíží. Stať se dále zaměřuje na případné rozdíly mezi pohledem dětí (resp. adolescentů) a jejich matek. Ve studii je použit dotazník SDQ (Strengths and Difficulties Questionnaire) k měření behaviorálních, emočních a sociálních potíží, ale také prosociálního chování. Soubor tvoří děti (ze studie ELSPAC) s diagnózou dyslexie 520 / Výzkumné studie (N = 50) a kontrolní skupina dětí bez školních potíží (N = 405). Měření bylo provedeno ve třech obdobích: v 7 letech (matka); v 11 letech (matka i dítě) a v 15 letech (matka i adolescent). V 15 letech adolescenti dále vyplnili dotazník životní spokojenosti (SWLS) a škálu sebehodnocení (RSES). Provázanost dyslexie s dalšími psychosociálními problémy se však ukazuje jako nejednoznačná. Z vývojové trajektorie vyplývá, že největší potíže mají dyslektické děti v 7 letech, poté následuje značný pokles v 11 letech. V 15 letech dochází k mírnému nárůstu, který je ovšem menší než u nedyslektických adolescentů. Oproti předpokladům české děti o sobě uvádějí více projevů problematického chování, než vychází z hodnocení matkami, jsou tak k sobě mnohem kritičtější. Velmi zajímavá je shoda pohledu matek a dyslektických dětí, která se u kontrolní skupiny nevyskytuje. Adolescenti s dyslexií nevykazují nižší sebehodnocení ani celkovou životní spokojenost. ER -
FOLTOVÁ, Lucie, Šárka PORTEŠOVÁ and Lubomír KUKLA. Behaviorální, emoční a sociální potíže dyslektických dětí během školní docházky (7–15 let) – longitudinální výzkum (Behavioral, emotional and social difficulties of dyslexic children during school attendance (7–15 years old) – longitudinal research). \textit{Ceskoslovenska Psychologie/Czechoslovak Psychology}. Praha: Academia, 2013, LVII, No~6, p.~505-520., 16 pp. ISSN~0009-062X.
|