BARTOŠOVÁ, Kateřina, Michal ČERŇÁK, Veronika HRUBÁ, Iva BUREŠOVÁ and Helena KLIMUSOVÁ. Perceived self-competence in adolescent children who self-harm. In The 1st World Conference on Personality, Stellenbosch, South Africa, 19-23 March 2013. 2013.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Perceived self-competence in adolescent children who self-harm
Name in Czech Uvědomovaná kompetence u adolescentních dětí, které se sebepoškozují.
Authors BARTOŠOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, belonging to the institution), Michal ČERŇÁK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Veronika HRUBÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Iva BUREŠOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Helena KLIMUSOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition The 1st World Conference on Personality, Stellenbosch, South Africa, 19-23 March 2013, 2013.
Other information
Original language English
Type of outcome Conference abstract
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher South Africa
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/13:00071439
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) sebepoškozování; sebepoškozující chování; adolescenti; vnímaná kompetence
Keywords in English self-harm; self-mutilation; non-suicidal self injury; repetitive self-harm; adolescents; perceived self-competance
Tags rivok
Tags International impact
Changed by Changed by: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Changed: 26/3/2014 13:41.
Abstract
In recent decades rates of adolescent self-harm have increased throughout the world. An increasing need to better understand underlying causes of self-harm is therefore set. The aim of this study is to examine links between self-harm and perceived self-competence on non-clinical population of Czech adolescent children. A cross-sectional survey using an anonymous self-report questionnaire was carried out on 1740 adolescent children (age 11 – 16, mean 14). Following methods were used: Self-Harm Inventory, Self-Harm Behavior Questionnaire, Perceived Competence Scale for Children and socio-demographic questionnaire. Children who self-harmed showed lower levels of perceived self competence on scales of school or academic performance, physical competence reflected through ability at sports and outdoor games, physical appearances and behaviour. On the contrary they did not show lower levels on scale of social competence reflected through self evaluated popularity with one’s peers. We also explored link between perceived self competence and different ways of self-harm. Of these we may conclude that cutting and scratching are the most connected to perceived self-competence.
Abstract (in Czech)
V posledních několika desetiletích stoupá počet sebepoškozujících se adolescentů. Vzniká tedy potřeba lépe porozumět faktorům, které se sebepoškozováním souvisejí. Cílem této studie je prozkoumat vztah mezi sebepoškozováním a vnímanou kompetencí u dětí mladšího školního věku a současně na neklinické populaci. V průřezovém šetření 1740 adolescentních dětí (věk 11 – 16, průměrně 14)vyplnilo baterii dotazníků. Použili jsme: Self-Harm Inventory, Self-Harm Behavior Questionnaire, Perceived Competence Scale for Children a sociodemografický dotazník. Děti, které se sebepoškozovaly, vykazovaly nižší hladinu vnímané kompetence, a to především v oblastech školy a akademického výkonu, fyzického výkonu a vzhledu. Naopak rozdíly nebyly nalezeny na škálách sociální kompetence. Dále jsem zvažovali souvislosti mezi vnímanou kompetencí a způsoby sebepoškozování. Řezání a škrábání se zdá být nejvíce spojeno s vnímanou kompetencí.
Links
MUNI/A/0887/2012, interní kód MUName: Ověření psychometrických vlastností diagnostických nástrojů pro screening výskytu a forem sebepoškozování u dětí staršího školního věku (Acronym: SELFHARM)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 29/8/2024 02:29