LESŇÁK, Slavomír. Problémy poznávania v súčasnom vzdelávaní a ich následky (Cognitive Problems in Contemporary Education and Their Consequences). In Minarovičová Katarína, Štěrba Radim. Teoretické reflexie výchovy k demokratickému občianstvu na školách (slovenský a český kontext). 1st ed. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2013, p. 23-34. Občanstvo - výchova. ISBN 978-80-223-3534-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Problémy poznávania v súčasnom vzdelávaní a ich následky
Name in Czech Problémy poznávání v současném vzdelávání a jejich dopady
Name (in English) Cognitive Problems in Contemporary Education and Their Consequences
Authors LESŇÁK, Slavomír (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Bratislava, Teoretické reflexie výchovy k demokratickému občianstvu na školách (slovenský a český kontext), p. 23-34, 12 pp. Občanstvo - výchova, 2013.
Publisher Univerzita Komenského v Bratislave
Other information
Original language Slovak
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form storage medium (CD, DVD, flash disk)
RIV identification code RIV/00216224:14410/13:00071457
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-223-3534-8
Keywords (in Czech) poznání racionalita kontext vývoj
Keywords in English knowledge rationality context evolution
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Slavomír Lesňák, PhD., učo 233657. Changed: 29/3/2014 19:58.
Abstract
Súčasné vzdelávanie neberie ohľady na premenlivý charakter bytia. Autor poukazuje na základe výsledkov svojho výskumu neadekvátnosť získavaného poznania v školách. Kritizuje euro-americkú objektivitu, redukcionizmus a racionalizáciu. Navrhuje obohatenie poznávania o nové kontexty.
Abstract (in Czech)
Současné vzdelávání nebere ohledy na proměnlivý charakter bytí. Autor poukazuje na základě svého výzkumu na neadekvátnost poznávání ve školách. Kritizuje euro-americkou objektivitu, redukcionismus a racionalizaci.Navrhuje obohatit poznávání o nové kontexty.
Abstract (in English)
Cognitive process, science, neither school education in contemporary Western world takes no account of evolving being. The author examines the influence of the inadequacy of our knowledge on our decisions and actions. On the one hand he criticizes the approach of Euro-American civilization for its excessive reductionism, objectivity, and rationalization, on the other hand he considers to what extent these features should be maintained and how the approach could be enriched. The article is the result of the author´s research.
PrintDisplayed: 2/5/2024 07:39