Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@proceedings{1161489, author = {Krajtl, Ondřej and Svobodová, Lenka}, booktitle = {Krása – krajina – příroda V: Krása a zvíře – Estetika, etika a zoologické zahrady, Praha}, keywords = {aesthetics; literature; antics; allegory; goat}, language = {cze}, title = {Těžké býti kozlem aneb Kozel jako oběť, kozel jako bůh}, url = {http://www.estetikaspol.cz/historie/2011/2011/09/call-for-papers/}, year = {2011} }
TY - CONF ID - 1161489 AU - Krajtl, Ondřej - Svobodová, Lenka PY - 2011 TI - Těžké býti kozlem aneb Kozel jako oběť, kozel jako bůh KW - aesthetics KW - literature KW - antics KW - allegory KW - goat UR - http://www.estetikaspol.cz/historie/2011/2011/09/call-for-papers/ L2 - http://www.estetikaspol.cz/historie/2011/2011/09/call-for-papers/ N2 - Z řady zvířat, která můžeme podrobovat estetickému zkoumání, vybočuje kozel. Jeho nejednoznačná úloha je patrná i z jazykových obratů: "roztomilé kůzle" je dítě, na které se díváme s potěšením a libostí, ale "starý kozel" v nás žádné sympatie nevyvolává, o "staré koze" nemluvě. Kozel je chlípník, zplozenec Satanův. Pokusíme-li se jej popsat jako živočišný druh, zjistíme, že toto zvíře není ošklivé ani samo o sobě, ani formálně, naopak, vizuálně i hmatově by splňovalo požadavky krásy. Na svém hřbetě si ale kozel vleče dlouhou kulturní a literární tradici, která znesnadňuje nezaujaté ocenění zvířecí krásy. V našem příspěvku chceme mluvit o rozdílném vnímání kozla v rámci západní křesťanské kultury v průběhu času. Na základě literárních děl se pokusíme dokázat, že oceňování zvířete (v našem případě kozla) je závislé a kulturních kódech dané společnosti. ER -
KRAJTL, Ondřej a Lenka SVOBODOVÁ. Těžké býti kozlem aneb Kozel jako oběť, kozel jako bůh. Online. In \textit{Krása – krajina – příroda V: Krása a zvíře – Estetika, etika a zoologické zahrady, Praha}. 2011, [citováno 2024-04-24]
|