B 2013

Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky

JANÍK, Tomáš, Jan SLAVÍK, Vladislav MUŽÍK, Josef TRNA, Tomáš JANKO et. al.

Basic information

Original name

Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky

Name (in English)

Quality in Education: content focused approach to analysing and improving instruction

Authors

JANÍK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Jan SLAVÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Vladislav MUŽÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Josef TRNA (203 Czech Republic, belonging to the institution), Tomáš JANKO (203 Czech Republic, belonging to the institution), Veronika LOKAJÍČKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jindřich LUKAVSKÝ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Eva MINAŘÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jiří SLIACKY (203 Czech Republic), Zuzana ŠALAMOUNOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Simona ŠEBESTOVÁ (203 Czech Republic), Naďa VONDROVÁ (203 Czech Republic) and Pavel ZLATNÍČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, 434 pp. Syntézy výzkumu vzdělávání, sv. 1, 2013

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/13:00066815

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-6349-5

Keywords (in Czech)

kvalita; kvalita vzdělávání; kvalita výuky; obsah vzdělávání; učitel; učitelské vzdělávání; výuka; výzkum

Keywords in English

quality; quality in education; instructional quality; educational; content; teacher; teacher education; instruction; research

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 17/2/2015 20:59, doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc.

Abstract

V originále

Kniha představuje koncepci obsahově zaměřeného přístupu ke zkoumání a zlepšování výuky. Koncepce je založena na empirickém zkoumání výuky v různých oborech školního vzdělávání s využitím videostudií. Výzkumné poznatky jsou zpracovány do podoby didaktických kazuistik, na jejichž základě autoři směřují k nad-oborovém zobecnění a k začlenění poznatků do stávajících teorií. Autoři věří, že kniha otevírá a konkretizuje cestu k reflektovanému rozvíjení kvality výuky a výhledově snad i k nové (produktivní) kultuře vyučování a učení.

In English

The book introduces the content-focused approach to analysing and improving instruction. The approach is based on empirical research on instruction in various school subjects – videostudies on teaching and learning in the classroom were employed. Research findings are presented in form of didactic case studies from which authors strive to generalize across particular school subjects. The authors believe that the book opens the way towards the improvement of instruction based on reflection, and in the future towards a new (productive) culture of teaching and learning.

Links

GAP407/11/0262, research and development project
Name: Kvalita kurikula a výuky v oborech školního vzdělávání
Investor: Czech Science Foundation