Informační systém MU
HORKÁ, Hana. Vzděláváním k překonávání narušené reciprocity mezi člověkem a přírodou (Education to overcoming violated reciprocity between man and nature). In Danielová, L.; Horáčková, M.; Skalická, I.; Vyleťal, P. (eds.). Celoživotní učení v podmínkách středních a vysokých škol. první. Brno: Mendelova univerzita, 2013, p. 41-46. ISBN 978-80-7375-918-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vzděláváním k překonávání narušené reciprocity mezi člověkem a přírodou
Name (in English) Education to overcoming violated reciprocity between man and nature
Authors HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition první. Brno, Celoživotní učení v podmínkách středních a vysokých škol. p. 41-46, 6 pp. 2013.
Publisher Mendelova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/13:00071529
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7375-918-6
Keywords (in Czech) Biofilní orientace vzdělávání; environmentální výchova; ekosociální teorie vzdělávání; kompetence hodnotová – životně-orientační
Keywords in English Biophile orientation of education; environmental education; eco-social theory of education; value competence – life priorities
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PaedDr. Hana Horká, CSc., učo 2749. Changed: 17/3/2014 22:13.
Abstract
V souladu s vizí života v harmonii s přírodou se tematizují nové oblasti ve vzdělávání, úzce spjaté s tzv. biofilní (propřírodní) orientací. Její charakteristiky autorka spojuje s environmentálním přístupem v intencích ekosociálních teorií vzdělávání. Zvláštní pozornost věnuje hodnotové – ekosociální – životně-orientační kompetenci učitele. Toto výzkumem podložené pojetí vzdělávání tvoří teoreticko-metodologický rámec pro návrhy jejího rozvoje.
Abstract (in English)
In agreement with the vision of life in harmony with nature brings up new areas associated with the biophile focus in education. The author connects its characteristic with environmental access in intention of eco-social theories of education. The special attention is paid to value eco-social life priorities teacher’s competence. Based on the research, concept of education creates a theoretical and methodological framework of suggestions for teacher training in this area.
Displayed: 8/8/2024 15:30