C 2013

Vzděláváním k překonávání narušené reciprocity mezi člověkem a přírodou

HORKÁ, Hana

Basic information

Original name

Vzděláváním k překonávání narušené reciprocity mezi člověkem a přírodou

Name (in English)

Education to overcoming violated reciprocity between man and nature

Authors

HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

první. Brno, Celoživotní učení v podmínkách středních a vysokých škol. p. 41-46, 6 pp. 2013

Publisher

Mendelova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/13:00071529

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7375-918-6

Keywords (in Czech)

Biofilní orientace vzdělávání; environmentální výchova; ekosociální teorie vzdělávání; kompetence hodnotová – životně-orientační

Keywords in English

Biophile orientation of education; environmental education; eco-social theory of education; value competence – life priorities

Tags

Reviewed
Změněno: 17/3/2014 22:13, doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.

Abstract

V originále

V souladu s vizí života v harmonii s přírodou se tematizují nové oblasti ve vzdělávání, úzce spjaté s tzv. biofilní (propřírodní) orientací. Její charakteristiky autorka spojuje s environmentálním přístupem v intencích ekosociálních teorií vzdělávání. Zvláštní pozornost věnuje hodnotové – ekosociální – životně-orientační kompetenci učitele. Toto výzkumem podložené pojetí vzdělávání tvoří teoreticko-metodologický rámec pro návrhy jejího rozvoje.

In English

In agreement with the vision of life in harmony with nature brings up new areas associated with the biophile focus in education. The author connects its characteristic with environmental access in intention of eco-social theories of education. The special attention is paid to value eco-social life priorities teacher’s competence. Based on the research, concept of education creates a theoretical and methodological framework of suggestions for teacher training in this area.