Detailed Information on Publication Record
2013
Vzděláváním k překonávání narušené reciprocity mezi člověkem a přírodou
HORKÁ, HanaBasic information
Original name
Vzděláváním k překonávání narušené reciprocity mezi člověkem a přírodou
Name (in English)
Education to overcoming violated reciprocity between man and nature
Authors
HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
první. Brno, Celoživotní učení v podmínkách středních a vysokých škol. p. 41-46, 6 pp. 2013
Publisher
Mendelova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/13:00071529
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-7375-918-6
Keywords (in Czech)
Biofilní orientace vzdělávání; environmentální výchova; ekosociální teorie vzdělávání; kompetence hodnotová – životně-orientační
Keywords in English
Biophile orientation of education; environmental education; eco-social theory of education; value competence – life priorities
Tags
Reviewed
Změněno: 17/3/2014 22:13, doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
V originále
V souladu s vizí života v harmonii s přírodou se tematizují nové oblasti ve vzdělávání, úzce spjaté s tzv. biofilní (propřírodní) orientací. Její charakteristiky autorka spojuje s environmentálním přístupem v intencích ekosociálních teorií vzdělávání. Zvláštní pozornost věnuje hodnotové – ekosociální – životně-orientační kompetenci učitele. Toto výzkumem podložené pojetí vzdělávání tvoří teoreticko-metodologický rámec pro návrhy jejího rozvoje.
In English
In agreement with the vision of life in harmony with nature brings up new areas associated with the biophile focus in education. The author connects its characteristic with environmental access in intention of eco-social theories of education. The special attention is paid to value eco-social life priorities teacher’s competence. Based on the research, concept of education creates a theoretical and methodological framework of suggestions for teacher training in this area.