NAJVAR, Petr, Tomáš JANÍK and Simona ŠEBESTOVÁ. The language of communication in English classrooms in the Czech Republic: Mixing languages. Pedagogická orientace. Česká pedagogická společnost o.s., 2013, vol. 23, No 6, p. 823-843. ISSN 1211-4669. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2013-6-823.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name The language of communication in English classrooms in the Czech Republic: Mixing languages
Name in Czech Jazyk komunikace ve výuce anglického jazyka v České republice: míšení jazyků
Authors NAJVAR, Petr (203 Czech Republic, belonging to the institution), Tomáš JANÍK (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Simona ŠEBESTOVÁ (203 Czech Republic).
Edition Pedagogická orientace, Česká pedagogická společnost o.s. 2013, 1211-4669.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/13:00066820
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2013-6-823
Keywords (in Czech) míšení jazyků; přepínání kódu; výuka cizích jazyků; výuka angličtiny; interakce ve třídě; komunikace ve třídě
Keywords in English language mixing; code switching; foreign language teaching; English as a foreign language; classroom interaction; communication in foreign language classrooms
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 25/4/2014 12:38.
Abstract
The paper deals with classroom communication. More specifically, it focuses on issues connected with the usage of English as the target language and Czech as the mother tongue in lessons of English as a foreign language in primary and lower-secondary schools in the Czech Republic. 89 English lessons were analysed and the proportion between English and Czech used in the sample lessons was established in order to show how the two languages are mixed in the lessons. The analysis of the number of words uttered in the lessons showed that teachers used Czech more than English but students said more English words than Czech words. When operationalized in terms of time, the use of language was equally balanced between the target language and the mother tongue. Another perspective described in the paper is one of opportunities that the teacher creates for the students to practice different language skills. Great differences in using the mother tongue and the target language were found between individual teachers, which is in line with the findings of a number of similar research studies. Towards the end of the paper, five typical situations of mixing languages are briefly presented.
Abstract (in Czech)
Studie se zabývá komunikací ve školní třídě. Konkrétně je zaměřena na používání angličtiny jako cílového jazyka a češtiny jako mateřského jazyka ve výuce angličtiny na základních školách v České republice. Představuje výsledky analýzy 89 vyučovacích hodin anglického jazyka zaměřené na proporci mezi používáním angličtiny a češtiny učiteli a žáky a také na specifické situace, ve kterých jsou oba jazyky míšeny. Analýzy ukázaly, že učitelé ve vyučování vyřkli více českých slov než anglických, zatímco žáci naopak vyřkli více anglických slov než českých. Analýzy využívající časové kódování ukázaly, že angličtina a čeština se ve výuce objevují vyváženě. Alternativní perspektivou na vztah cílového a mateřského jazyka je pohled skrze příležitosti k procvičování jednotlivých jazykových dovedností, jež učitelé ve výuce vytvářejí. V souladu s jinými realizovanými výzkumy byly mezi jednotlivými zkoumanými učiteli pozorovány podstatné rozdíly v tom, do jaké míry využívají ve výuce mateřský jazyk žáků. V závěru studie je představeno pět typických situací, ve kterých ve výuce dochází k míšení jazyků.
Links
GAP407/11/0262, research and development projectName: Kvalita kurikula a výuky v oborech školního vzdělávání
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 10/7/2024 03:37