V originále
V odborné knize je prezentován výzkum výzkumných týmů výzkumného záměru za sedmý rok jejich činnosti. Jsou zpracovány teoretické otázky determinant inkluzivního vzdělávání, postojů společnosti k osobám se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním a analyzovány otázky důležité pro vývoj inkluzivní školy, jako je školní klima, klima třídy, inkluzivní vyučování, heterogenita, inkluzivní didaktika, hodnocení podmínek inkluzivního vzdělávání v primárním vzdělávání a jsou rozebírány přístupy k inkluzivnímu vzdělávání žáků s potížemi v učení na základě výzkumu se srovnáním se zahraničními zkušenostmi. Výzkumná šetření byla realizována u dětí předškolního a žáků školního věku se zřetelem na zrakové, sluchové a tělesné postižení, narušenou komunikační schopnost a poruchy autistického spektra.
In English
The book presents research investigations carried out by the research teams during the seventh year of their activities. Theoretical issues concerning determinants in inclusive education, positive attitudes towards people with disabilities and social disadvantages are handled. The book also discusses some important issues for the development of an inclusive school, such as school climate, classroom climate, inclusive teaching, heterogeneity, inclusive didactics, and evaluating conditions for inclusive education during primary education. Approaches to inclusive education for pupils with learning disabilities, based on research and compared with experience from other countries are discussed. The research surveys were carried out with preschool and school-age pupils with visual and hearing impairments, physical disabilities, communication disorders and autism spectrum disorders.