Detailed Information on Publication Record
2013
Analýza sociálních determinantů inkluzivního vzdělávání. Analysis of Social Determinants of Inclusive Education
PANČOCHA, Karel and Marie VÍTKOVÁBasic information
Original name
Analýza sociálních determinantů inkluzivního vzdělávání. Analysis of Social Determinants of Inclusive Education
Authors
Edition
1. vyd. Brno, 320 pp. 2013
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Editorství odborné knihy
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-6457-7
Keywords (in Czech)
determinanty inkluzivního vzdělávání, sociální inkluze, postoje k osobám s postižením, inkluzivní škola, předškolní vzdělávání, základní vzdělávání, střední vzdělávání, profesní orientace
Keywords in English
determinants in inclusive education, social inclusion, attitudes towards people with disabilities, inclusive schools, preschool education, primary education, secondary education, vocational training
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 27/5/2022 18:48, prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
V originále
V odborné knize je prezentován výzkum výzkumných týmů výzkumného záměru za sedmý rok jejich činnosti. Jsou zpracovány teoretické otázky determinant inkluzivního vzdělávání, postojů společnosti k osobám se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním a analyzovány otázky důležité pro vývoj inkluzivní školy, jako je školní klima, klima třídy, inkluzivní vyučování, heterogenita, inkluzivní didaktika, hodnocení podmínek inkluzivního vzdělávání v primárním vzdělávání a jsou rozebírány přístupy k inkluzivnímu vzdělávání žáků s potížemi v učení na základě výzkumu se srovnáním se zahraničními zkušenostmi. Výzkumná šetření byla realizována u dětí předškolního a žáků školního věku se zřetelem na zrakové, sluchové a tělesné postižení, narušenou komunikační schopnost a poruchy autistického spektra.
In English
The book presents research investigations carried out by the research teams during the seventh year of their activities. Theoretical issues concerning determinants in inclusive education, positive attitudes towards people with disabilities and social disadvantages are handled. The book also discusses some important issues for the development of an inclusive school, such as school climate, classroom climate, inclusive teaching, heterogeneity, inclusive didactics, and evaluating conditions for inclusive education during primary education. Approaches to inclusive education for pupils with learning disabilities, based on research and compared with experience from other countries are discussed. The research surveys were carried out with preschool and school-age pupils with visual and hearing impairments, physical disabilities, communication disorders and autism spectrum disorders.
Links
MSM0021622443, plan (intention) |
|