KUBRICKÁ, Jana. Možnosti a limity posuzování ideologických prvků v učebnicích (Possibilities and limits in evaluation of ideological aspects of textbooks). Studia paedagogica. Masarykova univerzita, 2013, vol. 218, 2-3, p. 157-166. ISSN 1803-7437.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Možnosti a limity posuzování ideologických prvků v učebnicích
Name in Czech Možnosti a limity posuzování ideologických prvků v učebnicích
Name (in English) Possibilities and limits in evaluation of ideological aspects of textbooks
Authors KUBRICKÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Studia paedagogica, Masarykova univerzita, 2013, 1803-7437.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14640/13:00071553
Organization unit Language Centre
Keywords in English textbook research; ideology; foreign language textbook; gender; environmental topics
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PaedDr. Marta Holasová, Ph.D., učo 38218. Changed: 8/4/2014 13:41.
Abstract
Autorka se v příspěvku zabývá ideologickým obsahem učebnic. Na příkladech z výzkumu genderu v učebnicích ilustruje proměňující se perspektivu výzkumů a jejich metodologii. Pomocí Ecovy klasifikace otevřených a uzavřených textů jsou analyzovány ideologické aspekty textů v učebnicích angličtiny, konkrétně textů a cvičení pojednávajících o environmentálních tématech.
Abstract (in English)
In this paper the author examines ideological content of textbooks. She illustrates the shifting perspective of studies and their methodologies on examples from research of gender in textbooks. Using Eco’s classification of open and closed texts, the paper analyses ideological aspects of texts and exercises related to environmental topics in English foreign language textbooks.
PrintDisplayed: 20/8/2024 12:57