BUCKOVÁ, Jolana and Tomáš KOHOUTEK. Možnosti využití hry v písku (Sandspiel) v diagnostice a terapii rodinných vztahů I: východiska pro strukturovaný přístup (Possibilities of use of sandplay for the purposes of family relationships diagnostics and therapy I: foundations of structured approach). In Psychologická diagnostika - výzkum, prevence a poradenství. 2013.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Možnosti využití hry v písku (Sandspiel) v diagnostice a terapii rodinných vztahů I: východiska pro strukturovaný přístup
Name (in English) Possibilities of use of sandplay for the purposes of family relationships diagnostics and therapy I: foundations of structured approach
Authors BUCKOVÁ, Jolana and Tomáš KOHOUTEK.
Edition Psychologická diagnostika - výzkum, prevence a poradenství, 2013.
Other information
Type of outcome Presentations at conferences
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Changed by Changed by: Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D., učo 19783. Changed: 30/1/2014 18:34.
Abstract
V poradenské praxi, ale i v počátečních fázích terapie, v některých případech krizové intervence i při posuzování rodinných vztahů vzniká nezřídka potřeba rychlé diagnostiky vztahů (mezi rodiči a dětmi, mezi sourozenci apod.). Velmi důležité jsou otázky interpersonálních i vnitřních konfliktů a konfliktních témat, povahy interakcí , ale i možností spolupráce a vzájemné opory a zdrojů ke zvládání a překonání problémů. Přímá odpověď na tyto otázky nebývá vždy v možnostech tradiční „statické“ diagnostiky, podrobná individuální diagnostika, ale ani dlouhodobá diagnosticko-terapeutická práce s rodinným systémem navíc nebývá realizovatelná v krátkém časovém horizontu. Práce s terapeutickým pískovištěm jako s projektivní diagnostickou metodou může napomoci tyto potíže překlenout. Poskytuje příležitost pro pozorování relativně spontánních interakcí, umožňuje rychlé navázání kontaktu i s malými dětmi nebo klienty s poruchami komunikace nebo jiným znevýhodněním. Výhodou je v tomto ohledu podoba materiálu, který je pro většinu klientů atraktivní, podporuje však i jejich koncentraci – tím, že neevokuje úkol, může v tomto ohledu předčit např. i možnosti kresebných technik. Racionální kontrolu, hodnocení i stylizaci do značné míry eliminuje dále i symbolická forma prezentace témat i živá interakce, pokud se pracuje současně s více klienty (například s rodičem a dítětem). Metoda přitom zůstává pro zúčastněné transparentní společnou činností. Příspěvek se zabývá historickými východisky, předkládá příklady obdobných postupů v díle renomovaných autorů (M. Lowenfeld, E. Erikson, Ch. Bühlerová), seznamuje se současnými pokusy obohatit původní koncept D. Kalffové o využití recentních diagnostických schémat (OPD) a s inspirovanými i autorskými návrhy strukturované práce v praxi (Ostrov rodiny, „střídavá hra“).
PrintDisplayed: 20/4/2024 03:34