B 2011

Teorie a výzkum expertnosti v učitelské profesi

PÍŠOVÁ, Michaela, Petr NAJVAR, Tomáš JANÍK, Světlana HANUŠOVÁ, Klára KOSTKOVÁ et. al.

Basic information

Original name

Teorie a výzkum expertnosti v učitelské profesi

Name (in English)

Theory and Research of Expertise in the Teaching Profession

Authors

PÍŠOVÁ, Michaela (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Petr NAJVAR (203 Czech Republic, belonging to the institution), Tomáš JANÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Světlana HANUŠOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Klára KOSTKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Věra JANÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), František TŮMA (203 Czech Republic) and Jana ZERZOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, 154 pp. 2011

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/11:00066837

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-5744-9

Keywords (in Czech)

expertnost v učitelství; profesní učení učitelů; modely učitele; učitel cizích jazyků

Keywords in English

teacher expertise; professional learning of teachers; models of the teacher; foreign language teachers

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 13/9/2014 07:05, doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.

Abstract

V originále

Publikace představuje přehledovou studii věnovanou tématu expertnosti v učitelství a procesu jejího utváření. V úvodu knihy jsou představeny obecné teorie expertnosti a různá pojetí uplatňovaná v různých oborech lidské činnosti. Dále jsou představeny modely učitele a jeho profesního učení a pojetí expertnosti a expertního výkonu v učitelství, která na těchto modelech staví, a to s akcentem na učitelství cizích jazyků. Závěr knihy je věnován determinantám rozvoje expertnosti u učitelů cizích jazyků.

In English

The book presents a review study that focuses on the topic of expertise in teaching and the process of its development. In the book, general theories of expertise and expert performance are introduced that have been formulated in various areas of human endeavour. Models of the teacher and their professional learning and approaches to expert performance in teaching are also introduced that build on these models, with particular emphasis on the teaching of foreign languages. Towards the end of the book, determinants of the development of teacher expertise in foreign language teachers are discussed.

Links

GAP407/11/0234, research and development project
Name: Učitel - expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí cizojazyčné výuky)
Investor: Czech Science Foundation

Files attached

Teorie_a_vyzkum_expertnosti__5_.pdf
Request the author's version of the file