D 2013

Data Visualization with Gnuplot in Climate Change Education

HOLLAN, Jan, Tomáš MILÉŘ and Jindřiška SVOBODOVÁ

Basic information

Original name

Data Visualization with Gnuplot in Climate Change Education

Name in Czech

Vizualizace dat programem gnoplot ve vzdělávání o změně klimatu

Edition

1. vyd. Ostrava, Information and Communication Technology In Education. Proceedings. p. 98-102, 320 pp. 2013

Publisher

University of Ostrava

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

References:

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7464-324-8

Keywords (in Czech)

ICT vzdělávání, klimatická gramotnost, vizualizace, Gnuplot

Keywords in English

ICT education, climate literacy, visualization, Gnuplot

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 28/3/2014 10:54, Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D.

Abstract

V originále

Although scientific research on global climate change has significantly improved human understanding of the Earth system, integration of the topic into school education remains a challenge. Climate science deals with enormous amount of data measured by satellites, meteorological stations etc. Some of the data are freely available on-line (global temperature, CO2 concentration, sea ice extend etc.) and can also be used in the classrooms in order to enhance ICT and climate literacy of the students. In this paper we present sample school activities based on data visualization with Gnuplot, which is a command-line driven graphing utility for Linux, MS Windows and many other platforms.

In Czech

Ačkoliv vědecký výzkum globální změny klimatu významně pokročil, integrace tohoto tématu do vzdělávacího systému se potýká s mnoha problémy. Věda o klimatu zpracovává enormně velké množství dat změřených satelity a meteorologickými stanicemi. Některé z dat jsou volně dotupné na internetu a mohou být využity při výuce pro rozvoj ICT a klimatické gramotnosti žáků. Vyvinuli jsme sadu vzorových školních aktivit s podporou grafického programu Gnuplot ovládaného z příkazového řádku. Práce s Gnuplotem může být pro žáky vstupní branou k programování.

Links

CZ.1.07/2.2.00/28.0182, interní kód MU
Name: Moduly jako prostředek inovace v intergaci výuky moderní fyziky a chemie
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, 2.2 Higher education