BAUER, Šimon. Televize jako prostředek subvencování kinematografie : Vývoj smluvního rámce Československé televize a Československého státního filmu z hlediska distribučních vztahů v letech 1953 až 1960 (Television as a Mean of Subsidizing Cinematography : Development of Relationship Between Czechoslovak TV And Czechoslovak State-owned Film Industry In the Field of Distribution Between Years 1953-1960.). In Skopal, Pavel. Naplánovaná kinematografie. Vyd. 1. Praha: Academia, 2012, p. 468-527. Šťastné zítřky ; sv. 7. ISBN 978-80-200-2096-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Televize jako prostředek subvencování kinematografie : Vývoj smluvního rámce Československé televize a Československého státního filmu z hlediska distribučních vztahů v letech 1953 až 1960
Name in Czech Televize jako prostředek subvencování kinematografie : Vývoj smluvního rámce Československé televize a Československého státního filmu z hlediska distribučních vztahů v letech 1953 až 1960
Name (in English) Television as a Mean of Subsidizing Cinematography : Development of Relationship Between Czechoslovak TV And Czechoslovak State-owned Film Industry In the Field of Distribution Between Years 1953-1960.
Authors BAUER, Šimon (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Vyd. 1. Praha, Naplánovaná kinematografie, p. 468-527, 60 pp. Šťastné zítřky ; sv. 7, 2012.
Publisher Academia
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study Literature, mass media, audio-visual activities
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14210/12:00071772
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-200-2096-3
Keywords in English TV; Television; State-Owned Film Industry; 1953-1960; Distribution; Screening; Showing; Films in TV; TV Development; Public Broadcasting Service; Communism; State Institutions Relationship
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D., učo 18130. Changed: 8/4/2014 21:38.
Abstract
Práce mapuje distribuční vztahy Československé televize (ČST) a Československého státního filmu (ČSF) v uvedeném časovém horizontu. 1. května 1953 bylo slavnostně zahájeno pokusné televizní vysílání. Již tehdy televizní studio předvedlo, jak různorodý program dokáže televize zprostředkovat, ale zároveň také ukázalo, jak moc je rodící se nové médium závislé na kinematografickém průmyslu. ČST byla na ČSF v době svého vzniku závislá nejen produkčně, technicky a materiálně, ale i programově, neboť podstatnou část vysílaného programu tvořily kinematografické filmy. Spolu s nárůstem kapacity vysílání požadovalo televizní studio stále více filmů, které by mohlo vhodně zařadit do programu. Československý státní film byl naopak znepokojen dramatickým přílivem televizních koncesionářů, neboť narůstal počet diváků, kteří mohli některé filmy sledovat doma na televizní obrazovce, a tak hrozil odliv diváků z kin. Na poli distribuce celovečerních filmů k televiznímu vysílání se tak zájmy obou organizací křížily a ČST a ČSF se v podstatě ocitly v konkurenčním vztahu, k čemuž navíc přispívaly četné reorganizace, kterými obě instituce v dané době procházely. Pravidla socialistické společnosti tehdejšího Československa však oproti západním zemím vyžadovala, aby se oba tyto kulturní prostředky nacházely v harmonickém vztahu vzájemné kooperace. Proto se práce soustřeďuje na analýzu recipročně uzavíraných smluv, které rok co rok upravovaly podmínky uvádění filmů v televizním vysílání. Snaží se tak zachytit nejen vývoj smluvního rámce, ale také poukázat jakými způsoby byly vztahy obou organizací harmonizovány státem. Sekundárně tak práce odhaluje, jakým způsobem se Československý státní film mohl podílet na formování nového televizního média, jakým způsobem naopak Československá televize poznamenala kinematografii a jak byly tyto procesy ovlivněny státním aparátem.
Abstract (in English)
This text focuses on the relationships between Czechoslovak Television (CST) and Czechoslovak State Cinematography (CSF) in the field of feature films distribution during the first twelve years Czechoslovak Television existed. In the 1953, CST started public broadcasting and as early as 1964 reached the legislative status of a fully established cultural institution. In the time of its beginnings, television represented new and attractive technology which could reach its audience very fast. But launching TV broadcasting in Czechoslovakia during the fifties brought a number of problems. Establishing the whole network, studios, transmitters and TV sets required creating a brand new institution in the public sphere. The creation of this new organization then brought numerous problems caused by interaction with the older and already established public and cultural institutions. From its beginnings, CST and CSF were tied in the closest relation which was supposed to help CST develop broadcasting by providing it with a material and technological background. Because CST was poorly technically and materially equipped during the first years and its staff had no experience with the broadcasting at all, the major part of TV broadcasting consisted of showing cinematographic feature films. But broadcasting films through TV also meant that movies could be easily watched from the comfort of every living room and viewers therefore had no reason to go to the cinema to watch these movies. Thus, both organizations found themselves suddenly in competition for audience. For those reasons, this thesis is focused on a series of contracts in which CSF annually declared the conditions under which cinematographic films could be shown by CST on TV screen. The thesis tries to describe how these relationships operated and developed during the establishing process of CST in the former socialistic Czechoslovakia.
Links
MUNI/A/0848/2012, interní kód MUName: Dějiny kinematografie - žánry, styly, produkce, distribuce
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 29/9/2024 08:53