k 2014

Za obecnou pedagogiku "méně obecnější"! Obsahová analýza učebnic obecné pedagogiky

ŠVAŘÍČEK, Roman

Basic information

Original name

Za obecnou pedagogiku "méně obecnější"! Obsahová analýza učebnic obecné pedagogiky

Name (in English)

Foundations of Education

Authors

ŠVAŘÍČEK, Roman (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Základní diskurzy obecné pedagogiky v současném pedagogickém myšlení, odborné literatuře, teorii a praxi, 2014

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/14:00073480

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords in English

philosophy of education; educational foundations

Tags

Změněno: 5/2/2014 08:21, Mgr. Roman Švaříček, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek vychází z obsahové analýzy českých učebnic obecné pedagogiky a dalších textů publikovaných v rámci disciplíny obecná pedagogika. Cílem příspěvku je kriticky analyzovat diskurz vyprávění učebních textů a poukázat na fenomény znesnadňující pochopení dané disciplíny čtenářům. Těmito fenomény jsou simplifikace teoretických konceptů, nereflektování metodologie pedagogického výzkumu, opomenutí výsledků empirického zkoumání, nepropojování jednotlivých disciplín, umělé rozdělování výchovy a vzdělávání, odmítání normativní role pedagogiky, používání nečistého jazyka a vytváření prostoduchých definic. Jednotlivé fenomény budou v příspěvku postupně ilustrovány na příkladech. V závěru se nejenom pokusíme navrhnout možná řešení daných fenoménů, ale formulujeme také otevřenou a osobní výzvu ke spolupráci.

In English

The paper is based on content analysis of foundations of education of Czech textbooks and other texts published within the discipline of foundations of education. The aim of this paper is to critically analyze the narrative discourse of textbooks and the phenomenon of impeding understanding of the discipline readers. These phenomena are simplification of theoretical concepts, unreflectiveness of methodology of educational research, artificial partitioning of education, rejection of the normative role of pedagogy, use of unclean language and the creation of simple definitions. Individual phenomena will gradually post illustrated with examples. In the end, not only try to suggest possible solutions to the given phenomena, but also formulate open a personal challenge to cooperation.

Links

GA13-23578S, research and development project
Name: Učitel a žáci v dialogickém vyučování
Investor: Czech Science Foundation, Teacher and pupils in dialogic teaching