ŠVAŘÍČEK, Roman. Za obecnou pedagogiku "méně obecnější"! Obsahová analýza učebnic obecné pedagogiky (Foundations of Education). In Základní diskurzy obecné pedagogiky v současném pedagogickém myšlení, odborné literatuře, teorii a praxi. 2014.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Za obecnou pedagogiku "méně obecnější"! Obsahová analýza učebnic obecné pedagogiky
Name (in English) Foundations of Education
Authors ŠVAŘÍČEK, Roman (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Základní diskurzy obecné pedagogiky v současném pedagogickém myšlení, odborné literatuře, teorii a praxi, 2014.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/14:00073480
Organization unit Faculty of Arts
Keywords in English philosophy of education; educational foundations
Tags rivok
Changed by Changed by: Mgr. Roman Švaříček, Ph.D., učo 12302. Changed: 5/2/2014 08:21.
Abstract
Příspěvek vychází z obsahové analýzy českých učebnic obecné pedagogiky a dalších textů publikovaných v rámci disciplíny obecná pedagogika. Cílem příspěvku je kriticky analyzovat diskurz vyprávění učebních textů a poukázat na fenomény znesnadňující pochopení dané disciplíny čtenářům. Těmito fenomény jsou simplifikace teoretických konceptů, nereflektování metodologie pedagogického výzkumu, opomenutí výsledků empirického zkoumání, nepropojování jednotlivých disciplín, umělé rozdělování výchovy a vzdělávání, odmítání normativní role pedagogiky, používání nečistého jazyka a vytváření prostoduchých definic. Jednotlivé fenomény budou v příspěvku postupně ilustrovány na příkladech. V závěru se nejenom pokusíme navrhnout možná řešení daných fenoménů, ale formulujeme také otevřenou a osobní výzvu ke spolupráci.
Abstract (in English)
The paper is based on content analysis of foundations of education of Czech textbooks and other texts published within the discipline of foundations of education. The aim of this paper is to critically analyze the narrative discourse of textbooks and the phenomenon of impeding understanding of the discipline readers. These phenomena are simplification of theoretical concepts, unreflectiveness of methodology of educational research, artificial partitioning of education, rejection of the normative role of pedagogy, use of unclean language and the creation of simple definitions. Individual phenomena will gradually post illustrated with examples. In the end, not only try to suggest possible solutions to the given phenomena, but also formulate open a personal challenge to cooperation.
Links
GA13-23578S, research and development projectName: Učitel a žáci v dialogickém vyučování
Investor: Czech Science Foundation, Teacher and pupils in dialogic teaching
PrintDisplayed: 20/4/2024 03:04